Γιατί η σύνθεση του Δ.Σ. του Ε.Φ.Κ.Α. πάσχει.


Ήμασταν από τους πρώτους που είχαμε μιλήσει για "κολοβό" Δ.Σ. καθόσον είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της κοινωνικής ασφάλισης, που συγκροτείται Δ.Σ. Ασφαλιστικού Ταμείου, χωρίς εκπροσώπους των ασφαλισμένων. (Σχετική επιστολή μας με λόγους ακύρωσης έχει σταλεί προ καιρού στον Πρόεδρο της Ολομέλειας).

Ανατρέχοντας στα παλιά βιβλία της Κοινωνικής Ασφάλισης (ιδίως Αντωνίου Πετρόγλου Δίκαιον Κοινωνικής Ασφαλίσεως, εκδοση 1974) βλέπουμε πως η   βασική αρχή της εκπροσώπησης των ασφαλισμένων στα ΔΣ των ΦΚΑ  έχει καθιερωθεί διαχρονικά στο Δίκαιο της Κοινωνικής Ασφάλισης με σειρά νομοθετημάτων με παλαιότερη αυτή του άρθρου 2 του ΑΝ 1022/46 και πιο πρόσφατες τις διατάξεις των άρθρων 37 του Ν.2696/1999, τις διατάξεις του Ν.3655/2008 και άλλες. Η ως άνω αρχή της τριμερούς συνεργασίας ασφαλισμένων-συνταξιούχων, εργοδοτών και κράτους ευρίσκεται εντός των πλαισίων της συνταγματικής κατοχύρωσης του θεσμού της Κοινωνικής Ασφάλισης (άρθρο 22 παρ.4). Άλλωστε αυτή η δοικητική δομή κυριάρχησε κατά την εξέλιξη των κοινωνικών ασφαλίσεων, έτσι ώστε σήμερα ν'αποτελεί ουσιαστικό περιεχόμενο του θεσμού, όπως θέλησε να κατοχυρώσει ο συνταγματικός νομοθέτης (Κρεμαλής Δίκαιο Κοινωνικών Ασφαλίσεων έκδ.1985 σελ.81). Η ως άνω αρχή καθιερώνεται και στην υπ'αριθμ.128 του έτους 1967 διεθνή σύμβαση περί παροχών αναπηρίας, γήρατος και επιζώντων στο άρθρο 36 αυτής (πρβλ. ΣτΕ 249, 315, 819 και 1166/1952, δια των οποίων κηρύχθηκε αντισυνταγματικός ο Α.Ν.1778/1951). 

Ο ιδρυτικός του ΕΦΚΑ νόμος  προβλέπει ενδεκαμελές Δ.Σ. (άρθρο 57 παρ.4 Ν.4387/2016) 

" 4. Το Δ.Σ. του Ε.Φ.Κ.Α. είναι ενδεκαμελές (11), συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατά παρέκκλιση των διατάξεων των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου του Α.Ν. 1778/1951 (Α' 118) και των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 37 του Ν. 2676/1999 (Α' 1), και αποτελείται από: α. Το Διοικητή, ως Πρόεδρο, ο οποίος αναπληρώνεται κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 3. β. Τους Υποδιοικητές, με τους αναπληρωτές τους.
γ. Δύο (2) εκπροσώπους των ασφαλισμένων που προτείνονται από τις Συμβουλευτικές Επιτροπές του άρθρου 58 του παρόντος, με τους αναπληρωτές τους, σύμφωνα με τη διαδικασία που θα οριστεί στην υπουργική απόφαση της παραγράφου 3 του άρθρου 58. δ. Έναν (1) εκπρόσωπο των συνταξιούχων που υποδεικνύεται από κοινού από την Ανώτατη Γενική Συνομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδος (Α.Γ.Σ.Ε.Ε.), την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΟΑΕΕ (Π.Ο.Σ.-Ο.Α.Ε.Ε.), την Ομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδος ΙΚΑ και Επικουρικών Ταμείων Μισθωτών και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Συνταξιούχων (Π.Ο.Π.Σ.), με τον αναπληρωτή του. Σε περίπτωση που δεν υποδειχθεί κοινός εκπρόσωπος, με τον αναπληρωτή του, εντός τριάντα (30) ημερών από τη σχετική έγγραφη πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ο Υπουργός επιλέγει μεταξύ των προτεινομένων από τα εν λόγω όργανα συλλογικής εκπροσώπησης συνταξιούχων. ε. Έναν (1) εκπρόσωπο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), με τον αναπληρωτή του, στ. Έναν (1) εκπρόσωπο των υπαλλήλων του Ε.Φ.Κ.Α., ο οποίος εκλέγεται από τους υπαλλήλους του Ε.Φ.Κ.Α., με τον αναπληρωτή του, Η επιλογή του εκπροσώπου των υπαλλήλων γίνεται από το σύνολο των υπαλλήλων με καθολική, άμεση και μυστική ψηφοφορία. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθορίζονται οι διαδικασίες της ψηφοφορίας, σύμφωνα με το πνεύμα των διατάξεων του Ν. 1264/1982 (Α' 79).«Κατά την πρώτη συγκρότηση του Δ.Σ. του Φορέα και μέχρι την εκλογή του εκπρόσωπου των υπαλλήλων του Ταμείου, αυτός προτείνεται από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Εργαζομένων ΙΚΑ (Π.Ο.Σ.Ε.-Ι.Κ.Α.) και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (Π.Ο.Π.Ο.Κ.Π.).» ζ. Έναν (1) υπάλληλο προϊστάμενο Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με τον αναπληρωτή του. η. Έναν (1) υπάλληλο του Υπουργείου Οικονομικών, προϊστάμενο Τμήματος ή Διεύθυνσης, με τον αναπληρωτή του. θ. Έναν (1) ειδικό επιστήμονα, εξειδικευμένο σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης και προστασίας που ορίζεται από τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με τον αναπληρωτή του, ίδιων προσόντων με αυτόν. Ο Πρόεδρος και τα μέλη του Δ.Σ., με τους αναπληρωτές τους, ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με τετραετή θητεία. «Το Δ.Σ. έχει νόμιμη σύνθεση ακόμη και χωρίς τη συμμετοχή των μελών της περίπτωσης γ΄, εφόσον αυτοί δεν ορισθούν.». (*** Προστέθηκε με το άρθρο 30 του Ν.4445/16)..."

 Επειδή υπήρξε αδικαιολόγητη καθυστέρηση από πλευράς Υπουργείου στη συγκρότηση των συμβουλευτικών επιτροπών και την εκλογή των εκπροσώπων προς το ΔΣ αλλά και στην διενέργεια της καθολικής ψηφοφορίας για την εκλογή του εκπροσώπου των εργαζομένων (περ.ε΄), προβλέφθηκε με το άρθρο 30 του Ν.4445/16, για μεν τον εκπρόσωπο των εργαζομένων αυτός να προτείνεται από τις ομοσπονδίες, ενώ για τους εκπροσώπους των ασφαλισμένων, προβλέφθηκε η νόμιμη σύνθεση του ΔΣ και χωρίς τη συμμετοχή τους. 
Δηλαδή "πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι". Ενώ κάλλιστα θα μπορούσε να επιλεγεί ο ίδιος άνω τρόπος με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, να επιλέξει δηλαδή ο Υπουργός, μεταξύ των προταθέντων από τις οικείες οργανώσεις των ασφαλισμένων, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας. 

Η επιλογή αυτή είναι απαράδεκτη ηθικά και νομικά, καθόσον φιμώνει τελείως αντιδημοκρατικά τους ασφαλισμένους και τους αποστερεί το δικαίωμα να εκφέρουν άποψη για τα μείζονα ζητήματα της κοινωνικής ασφάλισης και μάλιστα στην παρούσα συγκυρία της έναρξης λειτουργίας του ΕΦΚΑ, όπου διακυβεύονται τα πάντα για τους ασφαλισμένους με κυρίαρχα ζητήματα ως προς το ύψος των εισφορών και των παροχών και την αποστολή οφειλών στο ΚΕΑΟ. 
Τελειώνοντας να επισημάνουμε πως ακόμη και η διατύπωση της διάταξης έχει ιδιαίτερη ηθική απαξία "Το ΔΣ έχει νόμιμη σύνθεση και χωρίς τη συμμετοχή των ασφαλισμένων εφόσον αυτοί δεν ορισθούν". Αόριστα λοιπόν και γενικά μπορεί ο αρμόδιος Υπουργός οποτεδήποτε, χωρίς κάποιο λόγο, να μην ορίζει εκπροσώπους των ασφαλισμένων και το ΔΣ θα έχει νόμιμη σύνθεση. 
Αιδώς Αργείοι....


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

ΣτΕ 1096/2023: Δεκτή αίτησης ακύρωσης Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων κατά του Υπουργείου Εργασίας και του ΕΦΚΑ

Συνάντηση Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων με το Διοικητή του e-ΕΦΚΑ κ. Αλέξανδρο Βαρβέρη