Επιστολή για το μισθολογικό στον Πρόεδρο της Ολομέλειας των Δικ.Συλλόγων

Ακολουθεί επιστολή μας, για τα μισθολογικά θέματα των δικηγόρων του Δημόσιου τομέα, η οποία κατατέθηκε σήμερα στο ΔΣΑ:

Aθήνα 12 Απριλίου 2016




Προς: κ.Πρόεδρο Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών
& Ολομέλειας Δικ.Συλλόγων της Χώρας
Ενταύθα



Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,
επιτρέψτε μας να σας παράσχουμε ενημέρωση και να ζητήσουμε την αρωγή σας στα σημαντικά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι έμμισθοι δικηγόροι του δημόσιου τομέα.
Με την ψήφιση του πρόσφατου Ν.4354/2015 επιβεβαιώθηκε για μια ακόμη φορά η πλήρης απαξίωση και η δυσμενής μεταχείριση των εμμίσθων δικηγόρων του δημόσιου τομέα. Επίσης, εντελώς αδικαιολόγητα καταργείται η ρύθμιση του άρθρου 44 παρ.2 του Κώδικα Δικηγόρων και πλέον οι αποδοχές των εμμίσθων δικηγόρων του Δημόσιου Τομέα καθορίζονται με το Νόμο, χωρίς την έκδοση K.Y.A. με τη συμμετοχή του αρμοδίου για θέματα δικηγόρων Υπουργού Δικαιοσύνης.
Η εισαχθείσα ρύθμιση, ιδίως, αν συνδυαστεί, με την βαρύτατη επιβάρυνση που επιφυλάσσει το σχεδιαζόμενο “ασφαλιστικό” προσχέδιο Νόμου, θα οδηγήσει στην πλήρη εξανέμιση των αποδοχών των δικηγόρων του δημόσιου τομέα, που θα φτάνουν να αμείβονται με αποδοχές μικρότερες και από αυτές υπαλλήλων κατώτερων κατηγοριών, υποβαθμίζοντας έτσι τη θέση, στην οποία προσελήφθησαν και υπηρετούν, παρόλο που στην παρ.1 του άρθρου 44 του Κ.Δ. εισάγεται γενική αρχή κατά την οποία ο Δικηγόρος δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται δυσμενέστερα απο υπαλλήλους αναλόγων προσόντων
Διαχρονικά και ιστορικά οι δικηγόροι του δημοσίου τομέα, εντασσόμενοι βαθμολογικά και μισθολογικά στο μισθολόγιο των υπαλλήλων, ελάμβαναν ανά βαθμίδα (παρ΄ Αρείω Πάγω κλπ.) τα ανώτερα μισθολογικά κλιμάκια, προφανώς ως δείγμα αναγνώρισης και διαφύλαξης του κύρους και της ανεξαρτησίας του λειτουργήματός τους. Με την πρόσφατη ρύθμιση όχι μόνον δεν χορηγείται το ανώτατο μισθολογικό κλιμάκιο, αλλά οι δικηγόροι εξαιρούνται και από μια σειρά άλλες ευνοϊκές ρυθμίσεις, όπως ο υπολογισμός του χρόνου υπηρεσίας κλπ.
Το σύνολο των εμμίσθων δικηγόρων, που πλέον εκπροσωπούνται από την Ένωσή μας, αντιτίθεται στις άνω ρυθμίσεις και ζητάει την άμεση κατάργησή τους και την χορήγηση στους δικηγόρους αποδοχών, που να είναι ανάλογες του λειτουργήματός τους.
Σημειώνεται, ότι οι δικηγόροι του Δημόσιου Τομέα είναι, μεταξύ άλλων, εγγυητές της νομιμότητας (δια των γνωμοδοτήσεων και συμβουλών, που χορηγούν στη Διοίκηση) και παρέχουν τις υπηρεσίες τους υπό τις πιο δύσκολες συνθήκες. Τα τελευταία χρόνια οι νομικές υπηρεσίες του δημόσιου τομέα έχουν απογυμνωθεί από συναδέλφους, οι υποθέσεις αντίθετα αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, ώστε οι περισσότεροι από εμάς να χειρίζονται εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες υποθέσεις το χρόνο, με πενιχρά τεχνικά μέσα και υπό τις γνωστές γραφειοκρατικές συνθήκες του Δημοσίου.
Ζητάμε:
Την άμεση τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 9 του Ν. 4354/2015 και την ένταξη στο ανώτατο μισθολογικό κλιμάκιο των δικηγόρων παρ'Αρείω Πάγω, με αντίστοιχη άνοδο σε μ.κ. των συναδέλφων παρ'Εφέταις και παρά Πρωτοδίκαις.
Την επαναφορά του χρονοεπιδόματος με βάση τα έτη δικηγορίας και των επιδομάτων για μεταπτυχιακούς – διδακτορικούς τίτλους.

Επιπλέον, ως πιο επείγουσα ενέργεια, ζητάμε την άμεση επέμβασή Σας, στη διαφαινόμενη κακή εφαρμογή της ήδη ισχύουσας διάταξης του άρθρου 9 του Ν. 4354/2015, ως προς τους συναδέλφους, που κατέχουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών:

Το Νομικό ζήτημα:
Ειδικότερα, από τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών (2/1015/ΔΕΠ/5.1.2016) και υπό την ερμηνεία που δίνουν κάποιες υπηρεσίες, διαφαίνεται, ότι οι δικηγόροι, κατατάσσονται και παραμένουν στα μ.κ. που προβλέπει ο Νόμος, χωρίς περαιτέρω εξέλιξη, παραβλέποντας ιδίως τη μισθολογική εξέλιξη των κατόχων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων.

Σύμφωνα με την επεξεργασία των επίμαχων διατάξεων προκύπτουν τα εξής:

Στο άρθρο 7 του Ν.4354/15 ορίζονται τα εξής:
«Άρθρο 7
 Πεδίο εφαρμογής
. Στις διατάξεις του παρόντος υπάγονται οι μόνιμοι και δόκιμοι πολιτικοί δημόσιοι υπάλληλοι, καθώς και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου:
 α) των φορέων της περίπτωσης στ` της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), 
....
 ιθ) οι δικηγόροι που παρέχουν υπηρεσίες με σχέση πάγιας και περιοδικής έμμισθης εντολής στους φορείς που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος.
 2. Δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος:
 .....”

Στο άρθρο 8 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι:
Άρθρο 8
 Αποσύνδεση μισθού - βαθμού
 1. Το προσωπικό της παραγράφου 1 του προηγούμενου άρθρου εξελίσσεται, ανεξάρτητα από το βαθμό που κάθε φορά κατέχει, σε μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.), όπως αυτά ορίζονται στο επόμενο άρθρο.
 2. Οι υπάλληλοι που ανήκουν στην ίδια κατηγορία και έχουν το ίδιο μισθολογικά κλιμάκιο δικαιούνται το βασικό μισθό που αντιστοιχεί σε αυτό, ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο ανήκει η θέση τους.”
Στο άρθρο 9 του ίδιου νόμου ορίζονται τα εξής: 
Άρθρο 9
Μισθολογικά κλιμάκια και κατάταξη των υπαλλήλων
 1. Τα μισθολογικά κλιμάκια (Μ.Κ.) των υπάλληλων των κατηγοριών:
 - Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) με πτυχίο ή δίπλωμα Πανεπιστημίου ημεδαπής ή ισότιμο Σχολών αλλοδαπής,
 ......
Σε δεκαεννέα (19) για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. και σε δεκατρία (13) για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. Οι υπάλληλοι των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. εξελίσσονται σε αυτά με το εισαγωγικό Μ.Κ. 1 και καταληκτικό το Μ.Κ. 19, ενώ των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. με εισαγωγικό το Μ.Κ. 1 και καταληκτικό το Μ.Κ. 13.
 3. α. Κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης, για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος κατά έξι (6) Μ.Κ..
 β. Η κατάταξη στα Μ.Κ. της προηγούμενης περίπτωσης πραγματοποιείται μόνο όταν το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου, όπως προκύπτει από την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση ή την περιγραφή της θέσης εργασίας από τον οργανισμό της Υπηρεσίας. Για τη συνδρομή ή όχι της προϋπόθεσης αυτής αποφαίνεται το αρμόδιο, για την αναγνώριση των τίτλων αυτών, όργανο. Επί της απόφασης αυτής δύναται να ασκηθεί ένσταση η οποία εξετάζεται από ειδική επιτροπή του Α.Σ.Ε.Π., η οποία συστήνεται με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Η νέα κατάταξη και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.
 γ. Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης εξελίσσονται στα Μ.Κ. της κατηγορίας που ανήκουν με εισαγωγικό το Μ.Κ. 6. Στην περίπτωση αυτών που αποφοίτησαν με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη.
 δ. Σε περίπτωση κατοχής πλέον του ενός των τίτλων των περιπτώσεων α` και γ`, οι υπάλληλοι εξελίσσονται στα Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών.
 ….
 10. Οι δικηγόροι που παρέχουν υπηρεσίες με σχέση πάγιας και περιοδικής έμμισθης εντολής στους φορείς που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, κατατάσσονται ως εξής:
 α. Οι δικηγόροι στο Πρωτοδικείο στο Μ.Κ. 3 της Π.Ε. κατηγορίας,
 β. οι δικηγόροι στο Εφετείο στο Μ.Κ. 10 της Π.Ε. κατηγορίας και
 γ. οι δικηγόροι στον Άρειο Πάγο στο Μ.Κ. 15 της Π.Ε. κατηγορίας.

 Για τους ανωτέρω δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 11.».

Τέλος στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 9 αναγράφονται τα εξής:
....Με τις διατάξεις του άρθρου 9 το νέο σύστηµα αµοιβών προβλέπει τη µισθολογική κατάταξη των υπαλλήλων σε συγκεκριµένα µισθολογικά κλιµάκια (Μ.Κ.) ανάλογα µε την κατηγορία εκπαίδευσής τους (ΥΕ, ΔΕ, ΤΕ, ΠΕ). Ειδικότερα, προβλέπονται 13 Μ.Κ. για τους υπαλλήλους της ΥΕ και ΔΕ κατηγορίας και 19 για αυτούς των ΤΕ και ΠΕ. Η ένταξη των υπαλλήλων στα οικεία ΜΚ καθορίζεται, ανάλογα µε τα τυπικά τους προσόντα, το χρόνο υπηρεσίας, ενώ στην περίπτωση των προϊσταµένων Γενικής Διεύθυνσης συναρτάται και µε την κατοχή θέσης ευθύνης. Ειδικότερα λοιπόν η κατάταξη πραγµατοποιείται ανάλογα: · µε την εκπαιδευτική κατηγορία, · τα έτη υπηρεσίας, · τα αυξηµένα τυπικά προσόντα, · την κατοχή θέσης ευθύνης. Προβλέπεται ιδιαιτέρως προωθηµένη, σε σχέση µε τη σηµερινή, µισθολογική κατάταξη για υπαλλήλους µε µεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (4 χρόνια από 2 που ισχύει σήµερα), διδακτορικό(12 χρόνια από 6 που ισχύει σήµερα) ή αποφοίτους της Εθνικής Σχολής Δηµόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (10 χρόνια συν ένα για τους µε άριστα αποφοιτήσαντες από 6 συν 1 που ισχύει σήµερα), καθώς επίσης και για τους προϊσταµένους Γενικών Διευ- θύνσεων, των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης και των Συντονιστών των Αποκεντρωµένων Διοικήσεων, για τους οποίους προβλέπεται η κατάταξη στο καταληκτικό Μ.Κ. της ΠΕ κατηγορίας, µε προσαύξηση του αντίστοιχου βασικού µισθού κατά 20%. Επισηµαίνεται ότι οι µεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών αναγνωρίζονται µόνο στην περίπτωση που είναι συναφείς µε τα καθήκοντα που ασκεί ο υπάλληλος. Επιπλέον στο ίδιο άρθρο προβλέπεται η µισθολογική κατάταξη ειδικών κατηγοριών υπαλλήλων, όπως οι υπάλ- ληλοι που ανήκουν στην κατηγορία ΤΕ ή ΠΕ χωρίς πτυχίο ή δίπλωµα Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος (ΑΤΕΙ) ή Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος (ΑΕΙ) αντίστοιχα. Κρίνεται αναγκαίο υπάλληλοι που δεν κατέχουν τα αντίστοιχα τυπικά προσόντα να µην κατατάσσονται σε εκπαιδευτική κατηγορία για την οποία απαιτείται ανώτερο τυπικό προσόν, αλλά στην κατηγορία που αντιστοιχεί στα τυπικά τους προσόντα µε µία µικρή προώθηση κατά ένα µισθολογικό κλιµάκιο. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται η ένταξη πλέον στις διατάξεις του νέου νόµου (χωρίς να απαιτείται η έκδοση υπουργικής απόφασης) της µισθολογικής κατάταξης των Γενικών και Ειδικών Γραµµατέων Υπουργείων, καθώς και των µετακλητών υπαλλήλων που υπηρετούν στα πολιτικά γραφεία µελών της Κυβέρνησης, υφυπουργών, γενικών και ειδικών γραµµατέων, καθώς και των µετακλητών υπαλλήλων, ειδικών συνεργατών και επιστηµονικών συνεργατών που υπηρετούν στις Αποκεντρωµένες Διοικήσεις, καθώς και στα γραφεία των αιρετών των Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθµού. Επιπλέον, προβλέπεται η ένταξη στα µισθολογικά κλιµάκια του νέου νόµου και των δικηγόρων µε σχέση έµµισθης εντολής, χωρίς πλέον να απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης...”


Ξεκινώντας από την αιτιολογική έκθεση ο νέος νόμος ψηφίστηκε, όπως χαρακτηριστικά ρητώς αναφέρεται, για να διορθώσει τις στρεβλώσεις του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου. Το νέο σύστημα αμοιβών, σύμφωνα πάντα με την αιτιολογική έκθεση, υπόκειται στις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, που κατοχυρώνονται με τη μισθολογική εξέλιξη, καθώς και με τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του υπαλλήλου.
Τόσο από τη διάταξη του άρθρου 9 του εν λόγω νόμου, όσο και από την αιτιολογική του έκθεση, σαφώς προκύπτει η βούληση του Νομοθέτη να εντάξει και τους έμμισθους δικηγόρους στα μισθολογικά κλιμάκια, που ισχύουν για τους μονίμους και επί συμβάσει υπαλλήλους του Δημοσίου Τομέα. Επίσης, βούληση του Νομοθέτη είναι η κατάταξη του προσωπικού σε μ.κ. με βάση και τα "αυξημένα τυπικά προσόντα". Τόσο στο άρθρο 7, όπου ορίζεται το πεδίο εφαρμογής του νόμου, όσο και στο άρθρο 8, ενώ αναφέρεται η λέξη “υπαλλήλων”, παρόλα αυτά εντάσσει στην εφαρμογή του και τους δικηγόρους, οι οποίοι ως γνωστόν απασχολούνται εκ του νόμου υποχρεωτικά με σχέση πάγιας έμμισθης εντολής αορίστου χρόνου. Επίσης, ενώ στη διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 9 του άρθρου 9 του εν θέματι νόμου, υπάρχει ρητή εξαίρεση (για την οποία επιφυλασσόμαστε παντός νομίμου δικαιώματός μας) για τους έμμισθους δικηγόρους από την εφαρμογή του άρθρου 11, δηλ. για την μισθολογική εξέλιξη και απόκτηση μ.κ. αναλόγων των ετών υπηρεσίας), αντιθέτως, ουδεμία εξαίρεση υπάρχει, ως προς την ευθεία εφαρμογή γι’αυτούς των λοιπών διατάξεων του άρθρου 9, μεταξύ των οποίων και της προώθησης σε μ.κ. για τους κατόχους μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων σπουδών. Ως εκ τούτου, καθίσταται βέβαιο, ότι με την ένταξη και των εμμίσθων δικηγόρων στις ρυθμίσεις του άρθρου 9 του Νόμου, είναι προφανές, ότι θα τύχουν και γι’αυτούς εφαρμογής οι διατάξεις περί προώθησης σε αντίστοιχα μ.κ. των κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων. Οποιαδήποτε διαφορετική προσέγγιση, καθώς και η διατύπωση της σχετικής εγκυκλίου (περί δήθεν καταληκτικών κλιμακίων για τους δικηγόρους), δεν βρίσκει έρεισμα στο νόμο, εισάγει προφανή δυσμενή διάκριση για τους δικηγόρους του Δημόσιου Τομέα και σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να εφαρμοστεί, διότι κείται εκτός των νομοθετικών προβλέψεων. Άλλωστε, όπως προαναφέρθηκε, έρχεται σε αντίθεση με την γενική αρχή που εισάγει η παρ.1 του άρθρου 44 του Κ.Δ., κατά την οποία ο Δικηγόρος δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται δυσμενέστερα απο υπαλλήλους αναλόγων προσόντων.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε για τη συνδρομή Σας, μέσω γνωμοδοτήσεως – παρεμβάσεως στο αρμόδιο Υπουργείο ή και οποαισδήποτε άλλης ενέργειας εσείς κρίνετε σκόπιμη, προς προστασία του κύρους και της επαγγελματικής υπόστασης των εμμίσθων συναδέλφων του Δημόσιου Τομέα.
Προς αποκατάσταση της συνεχιζόμενης άνισης και άδικης αντιμετώπισής τους από την Πολιτεία.
Είμαστε στη διάθεσή σας, για οποιαδήποτε συνδρομή ή διευκρίνηση.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων
Για την ΕΕΔ

Σχόλια

  1. Γεια σας
    Προσφέρω τα χρήματα του δανείου 2.000 € έως 2.000.000 € άτομα για τα έργα τους. Πάρτε επαφή για περισσότερες πληροφορίες.

    e-mail: ghauthierlegrand@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πίστωση τραπεζικών λογαριασμών με τις επιστροφές εισφορών τ.ΕΤΕΑΕΠ

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

Σε λειτουργία η υπηρεσία επιστροφής εισφορών 2019-2020 σε έμμισθους δικηγόρους, μισθωτούς μηχανικούς και υγειονομικούς