Τι γίνεται με τις συντάξεις των εμμίσθων δικηγόρων (μηχανικών, υγειονομικών, συμβολαιογράφων κλπ.)? Πως πρέπει να υπολογίζονται.
Έχουν περάσει 2 χρόνια και 3 μήνες από τη θέσπιση του ν.4387/2016 και δυστυχώς ο ΕΦΚΑ και το Υπουργείο αδυνατούν να υπολογίσουν τις ανταποδοτικές συντάξεις των εμμίσθων δικηγόρων, όπως έχουμε προ καιρού επισημάνει πολλάκις και πιο πρόσφατα εδώ. Αντίστοιχα δεν εκδίδονται συντάξεις συμβολαιογράφων, υγειονομικών και μηχανικών, όπως επισήμανε πρόσφατα και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ εδώ.
Πληροφορούμαστε επίσης, πως μόλις προσφάτως ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρεία, που είναι ανάδοχος έργων πληροφορικής του ΕΦΚΑ (άραγε με ποια διαγωνιστική διαδικασία;) η ανάπτυξη εφαρμογών για την έκδοση των συντάξεων των εμμίσθων δικηγόρων, των παραλλήλως απασχολουμένων (άρθρο 36 ν.4387/2016), που επίσης υπάρχει αδυναμία όπως εύστοχα γράφηκε εδώ και των λοιπών κατηγοριών που οι συντάξεις τους είναι γρίφος για τον ΕΦΚΑ.
Ας δούμε όμως τι ορίζει ο Νόμος για την ανταποδοτική σύνταξη των εμμίσθων δικηγόρων στην παρ. 2 του άρθρου 28:
"2. Ως συντάξιμες αποδοχές για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου λαμβάνονται υπόψη:.....
β. Για τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους ασφαλισμένους του άρθρου 40, το εισόδημα, το οποίο υπόκειται σε εισφορές, σύμφωνα με τα άρθρα 39 και 40, καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου. Για το διάστημα μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού εισόδημα νοείται το ποσό που θα αποτελούσε το ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που πράγματι καταβλήθηκε για κάθε μήνα ασφάλισης, συνυπολογιζομένων, με αναγωγή κατά κεφαλήν, τυχόν υφισταμένων κατά το διάστημα αυτό κοινωνικών πόρων υπέρ των αντίστοιχων ταμείων. Στο ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς που πράγματι καταβλήθηκε για κάθε ασφαλισμένο συνυπολογίζεται, όπου υπήρχε, και η ασφαλιστική εισφορά που έχει καταβληθεί από τον εργοδότη. «Για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνονται υπόψη οι αποδοχές του ασφαλισμένου για κάθε ημερολογιακό έτος, προσαυξανόμενες κατά τον τρόπο που προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 8 του παρόντος.».Περαιτέρω γνωρίζουμε για το προϊσχύσαν του ν.4387/2016 καθεστώς ότι οι έμμισθοι δικηγόροι κατέβαλαν τις αυτές εισφορές αυτοαπασχολουμένου με τους αμίσθους συναδέλφους τους για κύρια σύνταξη (κατά τα 2/3 εντολέας και 1/3 έμμισθος) και επιπλέον από τους εντολείς καταβαλλόταν "εργοδοτική" εισφορά , κατά τη διάταξη της παρ.9 του άρθρου 10 του ΝΔ 4114/1960, που προστέθηκε με το άρθρο 13 του Ν.1512/1985 και αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 24 του Ν.1868/1989, στο Ταμείο Νομικών εισφορά 3% (βαρύνουσα μόνο τον εντολέα) υπολογιζόμενη κάθε φορά στο μισθό του 13ου μισθολογικού κλιμακίου δημοσίου πολιτικού υπαλλήλου και ποσοστό 5% για το επιπλέον ποσόν.Κατά συνέπεια δεν είναι δύσκολο να υπολογιστούν οι συντάξιμες αποδοχές των εμμίσθων δικηγόρων και συνακόλουθα η ανταποδοτική τους σύνταξη, αφού κατ'αρχήν θα συνυπολογιστεί το σύνολο των εισφορών που κατέβαλαν, με συνυπολογισμό των κοινωνικών πόρων (όπως οι άμισθοι) και σ'αυτές θα προστεθεί η άνω "εργοδοτική" εισφορά (3-5%) και για όσα χρόνια από 1.1.2002 και μέχρι τη συνταξιοδότηση κρατήθηκε αυτή. Άπαντα ταύτα με την αντίστοιχη προσαύξηση που δίνει ο δείκτης τιμών καταναλωτή.Όλα αυτά για το χρονικό διάστημα μέχρι 31.12.2016 που οι έμμισθοι δικηγόροι κατέβαλαν τις άνω εισφορές.Για το μετέπειτα χρονικό διάστημα, ήτοι από 1.1.2017 που οι έμμισθοι δικηγόροι καταβάλλουν εισφορές για κύρια σύνταξη κατά πλάσμα δικαίου ως μισθωτοί, ενώ όσοι ασκούν και ελεύθερο επάγγελμα καταβάλουν επιπλέον εισφορά και αυτοαπασχολούμενου (ειδοποιητήριο) θα υπάρχει η ακόλουθη διάκριση:α) Αποκλειστικά έμμισθοι δικηγόροι (με διακοπή στη Δ.Ο.Υ.), η ανταποδοτική τους σύνταξη θα υπολογιστεί κατά πλάσμα δικαίου ως μισθωτού (παρ.2 περ.α΄άρθρου 28).β) Έμμισθοι δικηγόροι που ασκούν και ελεύθερο επάγγελμα, η ανταποδοτική τους σύνταξη θα υπολογιστεί κατά τα ανωτέρω με συνυπολογισμό του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών δικηγόρου και εντολέως (παρ.2 περ.β΄άρθρου 28).Θεωρούμε πως δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής η διάταξη περί παράλληλης απασχόλησης (άρθρο 36 παρ.2 και 5), καθόσον η παρ.2 αναφέρει ρητώς περί παροχής εξαρτημένης εργασίας.Δυστυχώς για όλα αυτά τα ζητήματα δεν υπάρχει καμία διευκρίνηση ή οδηγία από το Υπουργείο ή/και τον ΕΦΚΑ και κατά συνέπεια οι Υπηρεσίες βαδίζουν στα τυφλά.Εμείς από την πλευρά μας, επιθυμούμε να καταθέσουμε τη δική μας ερμηνεία και άποψη, με σκοπό να προκαλέσουμε το σχετικό διάλογο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου