Η εξαγγελθείσα μείωση εισφορών- Ανάλυση - Πίνακες - Προτάσεις
Ακούσαμε όλοι τις θετικές κατ’αρχήν προτάσεις του Πρωθυπουργού, περί
μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών. Ενώ εκδόθηκε σχετικό δελτίου τύπου της
Υπουργού κ. Αχτσιόγλου, τα κυριότερα σημεία του οποίου έχουν ως εξής:
«…. Συγκεκριμένα, από την 1/1/2019, διατηρώντας την ελάχιστη εισφορά για
την κύρια σύνταξη (117,2 ευρώ για ελεύθερους επαγγελματίες και
αυτοαπασχολούμενους και 74 ευρώ για αγρότες):
- Η ασφαλιστική εισφορά για κύρια σύνταξη των ελεύθερων επαγγελματιών και
αυτοαπασχολούμενων, μειώνεται κατά 33,3%, από 20% που είναι σήμερα στο 13,33% (όσο δηλαδή η
εργοδοτική εισφορά στην περίπτωση των μισθωτών).
…..
- Επιπλέον, για τους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες μηχανικούς, δικηγόρους
και γιατρούς, το ασφάλιστρο για επικουρική σύνταξη και εφάπαξ θα υπολογίζεται
στην ελάχιστη βάση υπολογισμού. Αυτό σημαίνει ότι, ανεξαρτήτως εισοδήματος, η εισφορά δεν θα ξεπερνά το ελάχιστο που
ισχύει σήμερα των 64,5 ευρώ/μήνα. Πρόκειται για μια ακόμα παρέμβαση που θα
ελαφρύνει ουσιαστικά τους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες και θα αυξήσει το
πραγματικά διαθέσιμο εισόδημά τους….»
Παράλληλα εξεδόθη στις 10.9.2018 Δελτίου Τύπου του Υπουργείου Εργασίας, που
επιβεβαιώνει τις προτάσεις αυτές και εξειδικεύει με συγκεκριμένους πίνακες τι
θα ισχύσει για το 2019.
Η ανακοίνωση συνοδεύεται από τον ακόλουθο πίνακα:
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ: 1. Δεν υπάρχει εισφορά υγείας
6,95% και έτσι η έκπτωση είναι μεγαλύτερη.
2. Στον πίνακα "τι θα ισχύσει", η εισφορά κύριας σύνταξης είναι πιθανόν
λανθασμένη. Ο μαθηματικός υπολογισμός λέει πχ. εισόδημα 12.032Χ 13,3% =
1600,26: 12 = 133,35 (αναγράφεται 125). Αν υπολογίσουμε εκπτώσεις του άρθρου
98 [(7.032 Χ 20%=1406,4:12=) 117,2 +
(5.000Χ13,3%=665:12=55,42Χ50% έκπτωση άρθρου 98 =) 27,71= 144,91
3. Δεν εφαρμόζεται η ΥΑ 61502/3399/30.12.2016 (ΦΕΚ Β'4330) περί κλιμακωτού υπολογισμού εισφορών και
έτσι αυτός που έχει 10.000 ευρώ εισόδημα πληρώνει το ίδιο με αυτόν που έχει
3.000 ευρώ.
4. Δεν υπάρχει διαχωρισμός εισφοράς πρόνοιας και επικουρικής ώστε να
γίνεται κατανοητή η διαφορά για δικηγόρους πλην Αθηνών.
5. Υπολογίζεται εισφορά 13,3% έναντι 13,33% της ανακοίνωσης.
Προσπαθήσαμε με τη συνεργασία του μέλους της Επιτροπής Ασφαλιστικού ΔΣΑ
συναδέλφου Νώντα Ατσαβέ και δικηγόρου του ΕΦΚΑ να αποκρυσταλλώσουμε το νέο
τοπίο, με όσο γίνεται πιο αντικειμενικό τρόπο.
Φαίνεται πως η Πολιτεία, ενόψει και της διαρροής της κρίσης του ΣτΕ για αντισυνταγματικότητα
των περί εισφορών διατάξεων του Ν.4387/2016 προετοιμάζει την επόμενη ημέρα:
1. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες επί του
εισοδήματος άνω των 7033 ετησίως, η εισφορά για κύρια σύνταξη μειώνεται από 20%
σε 13,33%, γεγονός που αποτελεί θετική εξέλιξη και πάγιο αίτημα του ΔΣΑ. Φαίνεται
πως διατηρούνται τα ποσοστά εισφορών μέχρι του ελαχίστου ορίου εισοδήματος
(7.033 ετησίως ή 117,20 ευρώ εισφορές μηνιαίως) και κατά συνέπεια οι
ασφαλιστικές εισφορές για την πλειοψηφία των συναδέλφων παραμένουν στο αυτό
επίπεδο. Επιπλέον, στον δε άνω πίνακα του Υπουργείου δεν εφαρμόζεται η
κλιμακωτή εισφορολόγηση με συνέπεια να φαίνεται πως καταβάλλουν 117 ευρώ όσοι
έχουν εισόδημα μέχρι 10.032,00 ευρώ. Ειδικότερα από τον υπολογισμό του
Υπουργείου προκύπτει πως την ελάχιστη εισφορά των 117 ευρώ καταβάλλουν πλέον
από 1.1.2019 όσοι έχουν εισόδημα μέχρι 10.500 ευρώ, εφόσον και το ποσοστό του
13,3% για την κύρια σύνταξη ισχύει από το πρώτο ευρώ του εισοδήματος, σύμφωνα
με τους πίνακες που ανακοίνωσε το Υπουργείο.
2. Σύμφωνα με το άρθρο 38 παρ. 3 του νόμου
4387/2016, «η μηνιαία ελάχιστη βάση υπολογισμού επί της οποίας υπολογίζεται το
εκάστοτε προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς καθορίζεται με βάση το ποσό που
αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών», που
σήμερα είναι στα 586 ευρώ. Επομένως οποιαδήποτε αύξηση του κατώτατου μισθού,
την οποία προανήγγειλε ο Πρωθυπουργός, θα οδηγήσει και στην αύξηση των εισφορών
των δικηγόρων. Η διαδικασία αύξησης του κατώτατου μισθού έχει ξεκινήσει και
αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου 2019, σύμφωνα με τις
διατάξεις του άρθρου 103 του ν.4172/2013
3. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως από 1.1.2019
συνυπολογίζονται στη βάση υπολογισμού και οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές
του προηγουμένου έτους, και μάλιστα στο σύνολό τους (ποσοστό 100%). με αποτέλεσμα
τη διεύρυνσή αυτής και τη σημαντική
αύξηση των εισφορών (βλ. άρθρο 39 παρ. 2 ν.4387/2016).
4. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες οι εισφορές για
την επικουρική ασφάλιση και την πρόνοια παραμένουν ως πάγια ποσά επί της
ελάχιστης βάσης υπολογισμού, γεγονός που επίσης αποτελεί θετική εξέλιξη, πολύ
δε περισσότερο αφού δεν αναμένονται αξιόλογες παροχές από ένα Ταμείο (ΕΤΕΑΕΠ)
που παραπαίει και αδυνατεί επί δύο σχεδόν χρόνια να εκδώσει ειδοποιητήρια, ενώ
η καθυστέρηση στην απονομή των επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ έχει γίνει
μυθική (από έτους 2015). Συγκεκριμένα θα καταβάλλεται πάγιο ποσό 64,5 μηνιαίως,
ήτοι 774 κατ έτος για επικουρική σύνταξη και εφάπαξ.
5. Μετά τις άνω εξαγγελίες το δικηγορικό σώμα
πρέπει να εξετάσει τις διεκδικήσεις του αναφορικά με την δημιουργία επαγγελματικών
ταμείων, ενώ και οι αναλογιστικές μελέτες που έχουν παραδοθεί χρειάζονται
επικαιροποίηση με τα νέα δεδομένα
6. Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα διατηρηθούν
οι εκπτώσεις του άρθρου 98, οι οποίες σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις φαίνεται
πως διατηρούνται, ενώ χωρίς τη διατήρησή τους (και συνεπώς και μετά τη λήξη του
μεταβατικού σταδίου, ήτοι μετά το 2021) οι εισφορές ανεβαίνουν δραματικά σε
σχέση με τα σημερινά επίπεδα, ακόμη και μετά τις εξαγγελθείσες μειώσεις. Πάντως
από την επισκόπηση του πίνακα που εξέδωσε το Υπουργείο, προκύπτει πως
διατηρούνται.
Ουδεμία
μέριμνα έχει ληφθεί για τους εμμίσθους δικηγόρους, που καταβάλλουν πλέον
εισφορές μισθωτών, ενώ το αρμόδιο Υπουργείο, κατά το δοκούν στις εγκυκλίους,
πότε τους ονομάζει ανεξάρτητα απασχολούμενους και πότε μισθωτούς, ώστε πάντα να
καταβάλουν την υψηλότερη δυνατή εισφορά, ενώ με βάση την εγκύκλιο για το εφάπαξ βοήθημα, οι έμμισθοι
δικηγόροι λαμβάνουν μικρότερο από τους αμίσθους. Ειδικότερα σε όλους τους
εμμίσθους δικηγόρους του Ιδιωτικού τομέα, όσο και στους πλείστους φορείς του
Δημοσίου, εφαρμόζονται ήδη κρατήσεις 3,5% για επικουρική σύνταξη (το υπόλοιπο
3,5% το καταβάλλει ήδη ο εργοδότης) και 4% για το εφάπαξ επί του μισθού τους.
Το ίδιο εφαρμόζεται και σε εκατοντάδες συναδέλφους που απασχολούνται με
«μπλοκάκι» όπου οι εργοδότες τους, τους υπήγαγαν οικειοθελώς σε καθεστώς
έμμισθης απασχόλησης, καταβάλλοντας τις αναλογούσες κρατήσεις. Πως θα
εφαρμοστούν οι άνω εξαγγελίες σε αυτούς; Το ορθότερο είναι και αυτοί ως
ασφαλισμένοι του τέως ΕΤΑΑ από 1.1.2019 να καταβάλλουν 13,3 % για κύρια
ασφάλιση και το ποσό αυτό να επιμερίζεται μεταξύ εργοδότη και έμμισθου
δικηγόρου σε ποσοστό 2/3 εργοδότης και 1/3 εργαζόμενος, όπως και ίσχυε και
ισχύει για όλους τους μισθωτούς μεσοσταθμικά. Περαιτέρω το ποσό των 64,5 ευρώ
μηνιαιώς επίσης να επιμεριστεί σε ποσοστό 2/3 εργοδότης και 1/3 εργαζόμενος,
ενώ και οι τυχόν καταβληθείσες εισφορές από 1.1.2017 να συμψηφιστούν. Σε κάθε
περίπτωση αυτό θα είναι και ένα από τα βασικά σημεία διαπραγμάτευσης με το
Υπουργείο, το οποίο και δεν αποσαφήνισε τις προθέσεις του επ αυτού.
7.
Ας
δούμε όμως πως διαμορφώνεται η κατάσταση σύμφωνα με τους πίνακες που ακολουθούν:
Β) Ο δεύτερος πίνακας είναι υπολογισμένος κατά
τους αριθμούς του Υπουργείου με προσθήκη εισφοράς υγείας 6,95% με έκπτωση του
άρθρου 98.
(ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΤΑ ΚΛΑΔΟ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΑ
ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ)
Σημειώσεις: 1. Λαμβάνουμε υπόψη ως εισφορές κύριας
ασφάλισης αυτές του πίνακα του Υπουργείου.
2. Η εισφορά Κλάδου Υγείας
υπολογίζεται κλιμακωτά και με την έκπτωση του άρθρου 98.
Γ) Ο τρίτος πίνακας είναι υπολογισμένος κατά τους
αριθμούς του Υπουργείου με προσθήκη εισφοράς υγείας 6,95% χωρίς έκπτωση του
άρθρου 98.
ΠΙΝΑΚΑΣ Γ
(ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕ ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΤΑ ΚΛΑΔΟ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΑ
ΥΓΕΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΕΚΠΤΩΣΗ)
Σημειώσεις: 1. Λαμβάνουμε υπόψη ως εισφορές κύριας
ασφάλισης αυτές του πίνακα του Υπουργείου.
2. Η εισφορά Κλάδου Υγείας υπολογίζεται
κλιμακωτά και χωρίς την έκπτωση του άρθρου 98.
Δ) Ο τέταρτος
πίνακας εμπεριέχει την πρόταση της κυβέρνησης, με ποσοστό 13,33% για κύρια
σύνταξη (άνω των 7.033) και ποσοστό 6,95% για υγεία, με συνυπολογισμό των
εκπτώσεων του άρθρου 98 επ’αυτών.
ΠΙΝΑΚΑΣ Δ΄
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΥΣΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ
(ΟΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΆΡΘΡΟΥ 98
ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ)
Ε) Ο πέμπτος πίνακας εμπεριέχει την ίδια ανωτέρω
πρόταση της κυβέρνησης, χωρίς συνυπολογισμό των εκπτώσεων του άρθρου 98. Με πράσινο επισημαίνονται οι χαμηλότερες
εισφορές και με κόκκινο οι υψηλότερες.
ΠΙΝΑΚΑΣ Ε
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΥΣΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ
ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ
(ΟΙ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΆΡΘΡΟΥ 98
ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΙΣΧΥΟΥΣΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ)
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι νέες εισφορές
έχουν υπολογιστεί κλιμακωτά κατά την Υ.Α. με ποσοστό 13,33% πλέον των 7032 και
χωρίς εκπτώσεις του 98
Οι πίνακες είναι αναλυτικοί και εμπεριέχουν τις
εισφορές των 4 κλάδων ασφάλισης σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, και παραπλεύρως
σύμφωνα με την πρόταση της κυβέρνησης για μείωση. Στις δύο πρώτες γραμμές είναι
οι εισφορές (σε ετήσια και μηνιαία βάση) με βάση το ελάχιστο εισόδημα. Ενώ στο
ισχύον καθεστώς έχουν συμπεριληφθεί οι εκπτώσεις του άρθρου 98 του Ν.4387/2016.
9.- Ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε την επιδότηση των
ασφαλιστικών εισφορών σε ποσοστό 50% για κάθε νεοπροσλαμβανόμενο μισθωτό το
2019 και σε ποσοστό 100% το 2020. Οι ρυθμίσεις αυτές πρέπει να ισχύσουν και για
τους νεοπροσλαμβανόμενους δικηγόρους σε καθεστώς έμμισθης εντολής και να μην
εξαιρεθούν ως συνήθως από αυτά τα προγράμματα του ΟΕΑΔ. Η ανεργία των
επιστημόνων είναι σε πολύ υψηλα επίπεδα, ενώ πάντα εξαιρούνται οι δικηγόροι από
την εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων επιδότηςη της εργασίας τους, παρόλο που εδώ
και πολλά έτη καταβάλλουν εισφορές στον ΟΑΕΔ.
1. Έξοδος των επιστημόνων από τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ και επαναφορά τους στο
ΕΤΑΑ με ενιαίους κανόνες εισφορών και σύνταξης. Άλλωστε και η διαφαινόμενη
απόφαση του ΣτΕ κρίνει αντισυνταγματικά όχι μόνο το ύψος των εισφορών, αλλά και
την ίδια την υπαγωγή των επιστημόνων στον ΕΦΚΑ. Αντίστοιχη επισήμανση υπάρχει
και στο Πρακτικό του ΣτΕ που αφορά στην επεξεργασία του ΠΔ για τον Οργανισμό
του ΕΦΚΑ. Άμεση συνεργασία με τους λοιπούς επιστημονικούς φορείς και
προετοιμασία για την επόμενη μέρα.
2. Αφαίρεση από την βάση υπολογισμού
των ασφαλιστικών εισφορών του προηγουμένου έτους.
3. Διατήρηση των εκπτώσεων του άρθρου 98 και με το νέο καθεστώς και για όσο
διαρκεί η οικονομική κρίση που μαστίζει τους δικηγόρους, δηλαδή και μετά το
2021.
4. Διατήρηση της ελάχιστης βάσης υπολογισμού για όσο διαρκεί η οικονομική κρίση
και αποσύνδεσή της από τυχόν αυξήσεις στους κατώτατους μισθούς.
5. Καθιέρωση των αυτών παγίων εισφορών κύριας ασφάλισης, επικουρικής και
πρόνοιας και για τους εμμίσθους
δικηγόρους, όσο και αυτών με μπλοκάκια που είχαν υπαχθεί στην άνω ρύθμιση.
Επιμερισμός των παρακρατούμενων και καταβαλλόμενων ποσών μεταξύ εργοδότη και
του εμμίσθου δικηγόρου σε ποσοστό 2/3-1/3. Συμψηφισμός των ήδη καταβληθεισών
εισφορών εκ του μισθού των εμμίσθων δικηγόρων για εισφορές επικουρικής και
πρόνοιας.
6. Μείωση κατά το 1/3 και του ποσοστού υγειονομικής περίθαλψης.
7. Αναδρομική εφαρμογή της πάγιας εισφοράς επικουρικής και πρόνοιας από
1.1.2017.
8. Επικαιροποίηση των αναλογιστικών μελετών για την δημιουργία επαγγελματικών
ταμείων για την επικουργική σύνταξη και το εφάπαξ.
9. Υπαγωγή νεοπροσλαμβανομένων εμμίσθων δικηγόρων στα προγράμματα επιδότησης
ασφαλιστικών εισφορών.
10. Άμεση επέμβαση και διόρθωση όλων των τεχνικών προβλημάτων που έχουν
επισημανθεί εγγράφως στο Υπουργείο και στον ΕΦΚΑ (καθυστέρηση εκκαθάρισης
εμμίσθων, ασφαλιστική ικανότητα, εξόφληση ληξιπροθέσμων παροχών υγείας κλπ.).
ΥΓ. Η παρούσα θα αποτελέσει την εισήγησή μας στο ΔΣ του ΔΣΑ της 12.9.2018.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου