Ώρα για δράση.Με το Νομοσχέδιο εισάγεται για πρώτη φορά συνολικά η σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το εισόδημα των ελευθέρων επαγγελματιών.
Οι ασφαλισμένοι του ΕΤΑΑ διακρίνονται σε εμμίσθους και αμίσθους.
Ειδικώς οι έμμισθοι δικηγόροι καταβάλλουν εισφορά ελευθέρου επαγγελματία, ο δε εργοδότης καταβάλλει τα 2/3 αυτής και επιπρόσθετα εργοδοτική εισφορά στο ΤΑΝ (3%-5% επί της αντιμισθίας).
Με τις ρυθμίσεις των άρθρων 52 και 53 του Νομοσχεδίου επέρχεται δραματική αλλαγή στο ανωτέρω καθεστώς. Από τη διατύπωση ιδίως του εδ. Γ της παρ.3 του άρθρου 52 “Οι δικηγόροι με έμμισθη εντολή ..... για το εισόδημα που προέρχεται από τη διαρκή σχέση παροχής υπηρεσιών...”, προκύπτει ότι οι έμμισθοι ασφαλισμένοι του ΕΤΑΑ και ιδίως οι Δικηγόροι θα κληθούν να καταβάλλουν πλέον και εισφορά μισθωτού, αλλά και εισφορά ελευθέρου επαγγελματία, ανεξαρτήτως αν έχουν ή όχι εισόδημα από το ελευθέριο επάγγελμα. Δηλαδή ακόμη κι αν δεν έχουν κανένα εισόδημα θα κληθούν να καταβάλλουν και την ελάχιστη μηνιαία εισφορά της παρ.2 του άρθρου 53.

Με τις άνω ρυθμίσεις ένας έμμισθος δικηγόρος στον Άρειο Πάγο του ευρύτερου δημόσιου τομέα θα δει τις αποδοχές του να μειώνονται κατά 16,72% (εισφορά μισθωτού), ή ποσού 330 ευρώ.
Επιπλέον θα κληθεί να καταβάλει και την ελάχιστη εισφορά της παραγράφου 2 του άρθρου 53 που ανέρχεται στο ποσόν των 200 ευρώ περίπου για ένα δικηγόρο παρ'Αρείω Πάγω στο Δημόσιο Τομέα. Έτσι η μέση ετήσια επιβάρυνση για ένα δικηγόρο στον Άρειο Πάγο, σε σχέση με τις προηγούμενες εισφορές θα είναι τουλάχιστον 4.860 ευρώ [ήτοι 6.360 ευρώ (530 Χ 12) – 1.500 ευρώ (1/3 εισφορών)].
Αντίστοιχες ή και μεγαλύτερες θα είναι οι επιβαρύνσεις των εμμίσθων δικηγόρων του ιδιωτικού τομέα.

Σχόλια

  1. Κυρίες και Κύριοι,
    Εκ της μελέτης μου από επαγγελματική διαστροφή ως δικηγόρος του ΙΚΑ, του δημοσιευμένου προσχεδίου του νέου ασφαλιστικού μας, προκύπτουν τα εξής ζητήματα για τους έμμισθους δικηγόρους:
    1) Η επιβάρυνσή μας σε εισφορές στα εισοδήματα από τις μισθωτές υπηρεσίες ανέρχεται, όπως και ο κος Κουτσόλαμπρος έθεσε, στο 16,72%, ήτοι 6,67% για κύρια σύνταξη+3,5% για επικουρική+2,55% για κλάδο υγείας+4% για εφάπαξ. Επομένως πχ για δικηγόρο παρ'Αρείω Πάγω του Δημοσίου τομέα με τον βασικό μισθό των 1906 ευρώ η επιβάρυνση ανέρχεται σε 318,68 ευρώ μηνιαίως και 3824,19 ετησίως. Μέχρι τώρα η επιβάρυνση ανερχόταν σε περίπου 1500 ευρώ ετησίως για το 1/3 των εισφορών μας, οπότε ήδη επιβαρυνόμεθα με την διαφορά
    2) Στο άρθρο 52 παρ. 3γ αναφέρεται ότι υπαγόμαστε και στις εισφορές των λοιπών δικηγόρων για τα εισοδήματα από ελεύθερο επάγγελμα, εκτός από "αυτούς που υπάγονται στην κατώτερη ασφαλιστική κλάση". Χρήζει διευκρινήσεως εάν εννοεί ότι οι έμμισθοι που δεν έχουν άλλα εισοδήματα ή έχουν μέχρι 10.000 ευρώ (κατώτερη κλάση) θα πρέπει να πληρώσουν και την κατώτερη εισφορά των ελευθέρων επαγγελματιών περίπου 2.800 ευρώ τώρα ή όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός θα την κατεβάσει στα 1.500 ευρώ ετησίως. Επίσης είναι τελείως λάθος όσοι δηλώνουν από ελεύθερο επάγγελμα πάνω από 10.000 εισόδημα αυτόματα να πληρώνουν εισφορές της 2ης ασφαλιστικής κλάσης και επί της ουσίας μερικοί να έχουν και μικρότερο εισόδημα από αυτούς που δήλωσαν εισοδήματα της κατώτερης ασφαλιστικής κλάσης ...
    3) Είναι αδιανόητο να ξαναπληρώσουμε εισφορές για τον κλάδο υγείας (6.95%), για το εφάπαξ (4%) και για την 2η επικουρική ασφάλιση (7,5%) ως ελεύθεροι επαγγελματίες, ενώ έχουμε ήδη πληρώσει για αυτά ως μισθωτοί, για τα οποία δεν θα έχουμε ανταποδοτικότητα ως έμμισθοι και συνταξιούχοι. Φρονώ ότι σε περίπτωση που επιβληθούν εισφορές στους εμμίσθους και για το ελεύθερο επάγγελμα θα πρέπει να είναι μόνο για τον κλάδο κύριας σύνταξης με ανταποδοτικότητα αυτού.
    4) Να καταργηθεί η διπλή πληρωμή της εισφοράς αλληλεγγύης και υπέρ ΟΑΕΔ που ως τώρα την πληρώνουμε και ως μισθωτοί και ως ελεύθεροι επαγγελματίες με αυτή την αστήριχτη δήθεν ερμηνευτική εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
    5) Στο άρθρο 53 παρ. 6α αναφέρει ότι θα αφαιρούνται από τις καταβλητέες εισφορές μας τα καταβληθέντα από τις προεισπράξεις ένσημα, τα οποία ορίζει σε ποσοστό 20% σε κάθε γραμματιο, με την χορήγηση βεβαίωσης καταβολής αυτών από τον ΔΣΑ. Πρέπει να προβλεφθεί ότι τα ένσημα αυτά θα μας τα καταβάλει ως έξοδα ο εργοδότης μας και να τροποποιηθεί παράλληλα το άρθρο 61 παρ. 4 Κώδικα Δικηγόρων που προβλέπει ότι παριστάμεθα ως έμμισθοι του Δημοσίου χωρίς γραμμάτιο προκαταβολής εισφορών, με προφανή σκοπό να επωφεληθούμε έστω εμμέσως από την αφαίρεση αυτή.
    6) Ζήτημα υπάρχει και για όσους υπάγονται σε διπλή ασφάλιση του φορέα τους και κυρίως του ΙΚΑ και του Ταμείου Νομικών. Αυτοί είναι οι ασφαλισμένοι προ του 1993 και όσοι έχουν ειδικό συνταξιοδοτικό καθεστώς κατ'επιλογή τους (πχ οι δικηγόροι του ΙΚΑ και μετά το 1993 υπάγονται με ειδικό νόμο σε διπλή ασφάλιση). Ο νέος νόμος καταργεί την διπλή σύνταξη και τις διπλές εισφορές και ορίζει ότι θα υπάρξει προσαύξηση της κύριας σύνταξης σε όσους έχουν ήδη πάνω από 10 έτη διπλής ασφάλισης σε ποσοστό που θα καθορισθεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας (άρθρα 10 παρ. 3, 16 παρ. 4 και 5, και κυρίως 48 παρ. 7α). Πρέπει να καθορισθούν τα ποσοστά προσαύξησης με διαβούλευση και να εξεταστεί το ζήτημα για όσους συναδέλφους έχουν πληρώσει ήδη εισφορές και έχουν κάτω από δέκα έτη ασφάλισης (Στο ΙΚΑ είναι οι περισσότεροι).
    Στέλνω τα ανωτέρω προς γνώση της διοικούσας επιτροπής και για να ξεκινήσει ο διάλογος ακούγωντας και τις δικές σας παρατηρήσεις
    Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
    Νώντας Ατσαβές

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

ΣτΕ 1096/2023: Δεκτή αίτησης ακύρωσης Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων κατά του Υπουργείου Εργασίας και του ΕΦΚΑ

Συνάντηση Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων με το Διοικητή του e-ΕΦΚΑ κ. Αλέξανδρο Βαρβέρη