Συνοπτική επισκόπηση του Ν.4578/2018
Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ τ.Α΄200 ο Νέος Νόμος 4578/2018 "Μείωση ασφαλιστικών εισφορών και άλλες διατάξεις". Ας δούμε τις κυριότερες αλλαγές που φέρνει ο Νόμος αυτός κυρίως στα ζητήματα του Ν.4387/2016 και όχι μόνον.
1. EΙΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ
Με το άρθρο 1 αντικαθίσταται το άρθρο 39 του Νόμου που αφορά στις εισφορές των αυτοαπασχολούμενων και ελευθέρων επαγγελματικών για κύρια σύνταξη. Κυριότερη αλλαγή είναι η μείωση από 1.1.2019 του ποσοστού από 20% στο 13,33% για το πάνω από το ήδη ισχύον ελάχιστο πλαφόν (εισόδημα 586,08 μηνιαίως ή 7.033 ετησίως). Λαμβανομένων υπόψη των εκπτώσεων του άρθρου 98 που εξακολουθούν να ισχύουν και της μη κλιμακωτής επιβολής της εισφοράς, ασφαλισμένοι με ετήσιο εισόδημα μέχρι 10.500 θα πληρώνουν για εισφορά κύριας σύνταξης την ελάχιστη βάση 117 ευρώ. Για μεγαλύτερη λεπτομέρεια μπορείτε να ανατρέξετε στους σχετικούς πίνακες που έχουμε αναρτήσει στην ιστοσελίδα του ΔΣΑ εδώ.
Σημειώνεται ότι παρέχεται η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να καταβάλουν μεγαλύτερη εισφορά, με δήλωσή τους που υποβάλλεται στον ΕΦΚΑ.
Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι η ως άνω ρύθμιση ευνοεί κυρίως τα υψηλά εισοδήματα, ενώ ασφαλισμένοι με χαμηλό εισόδημα (το 80% κατά τα στοιχεία του Υπουργείου) δεν θα δουν καμία μείωση.
Ασφαλισμένοι πρώτης πενταετίας
Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι η ως άνω ρύθμιση ευνοεί κυρίως τα υψηλά εισοδήματα, ενώ ασφαλισμένοι με χαμηλό εισόδημα (το 80% κατά τα στοιχεία του Υπουργείου) δεν θα δουν καμία μείωση.
Ασφαλισμένοι πρώτης πενταετίας
Με το άρθρο 2 προστίθεται άρθρο 39Α στο οποίο έχουν μεταφερθεί όλες οι ρυθμίσεις του άρθρου 39 για τους νέους ασφαλισμένους της πρώτης πενταετίας. Η μόνη ουσιαστική αλλαγή είναι η μείωση των ποσοστών από 1.1.2019 σε 13,33% (έναντι 14 και 17%) ενώ η μηνιαία βάση υπολογισμού παραμένει στο 70% του 586,08 ευρώ, δηλαδή στα 410,26 ευρώ. Δυστυχώς η διαφορά από την ελάχιστη βάση παραμένει ασφαλιστική οφειλή για το Νέο ασφαλισμένο, την οποία πρέπει να εξοφλήσει μελλοντικά.
Συνοπτικά οι μειώσεις ασφαλισμένων πρώτης πενταετίας από 1.1.2019. Οι ασφαλισμένοι της πρώτης πενταετίας θα δουν τα ειδοποιητήρια μειωμένα. Η κατώτατη βάση των 410,26 παραμένει (586,08 Χ 70%), ενώ η εισφορά κύριας σύνταξης μειώνεται από 14 και 17% σε 13,33%. Άρα η κατώτατη εισφορά κύριας ασφάλισης θα είναι 54,69. Σ’αυτά πρέπει να προστεθεί η υγεία που δεν αλλάζει 28,51 και ο ΟΑΕΔ 10 ευρώ. Σύνολο 93,20 κατώτατη εισφορά.
ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΑ ΕΤΕΑΕΠ: Επί της αυτής μειωμένης βάσης 410,26 ποσοστό 7% για επικούρηση και 4% για πρόνοια (μόνο Δικηγόροι Αθηνών). Άρα θα λάβουν ειδοποιητήριο το Φεβρουάριο επικουρικής 28,71 (+19,15 αναδρομικά από 1.1.17 έως 31.12.18) και πρόνοιας (μόνο Δικηγόροι Αθηνών) 16,41 (+ 10,94 αναδρομικά).
Συνοπτικά οι μειώσεις ασφαλισμένων πρώτης πενταετίας από 1.1.2019. Οι ασφαλισμένοι της πρώτης πενταετίας θα δουν τα ειδοποιητήρια μειωμένα. Η κατώτατη βάση των 410,26 παραμένει (586,08 Χ 70%), ενώ η εισφορά κύριας σύνταξης μειώνεται από 14 και 17% σε 13,33%. Άρα η κατώτατη εισφορά κύριας ασφάλισης θα είναι 54,69. Σ’αυτά πρέπει να προστεθεί η υγεία που δεν αλλάζει 28,51 και ο ΟΑΕΔ 10 ευρώ. Σύνολο 93,20 κατώτατη εισφορά.
ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΑ ΕΤΕΑΕΠ: Επί της αυτής μειωμένης βάσης 410,26 ποσοστό 7% για επικούρηση και 4% για πρόνοια (μόνο Δικηγόροι Αθηνών). Άρα θα λάβουν ειδοποιητήριο το Φεβρουάριο επικουρικής 28,71 (+19,15 αναδρομικά από 1.1.17 έως 31.12.18) και πρόνοιας (μόνο Δικηγόροι Αθηνών) 16,41 (+ 10,94 αναδρομικά).
Αντίστοιχη μείωση της ανταποδοτικής σύνταξης: Η ως άνω μείωση των εισφορών θα επιφέρει αντίστοιχη μείωση της ανταποδοτικής σύνταξης που θα δικαιούται ο ασφαλισμένος, καθόσον δεν προβλέπεται αναμόρφωση των ποσοστών αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης. Με βάση τα ισχύοντα σήμερα, ασφαλισμένος της κατώτατης βάσης υπολογισμού (δηλαδή εισόδημα μέχρι 10.500) που ξεκινάει τον ασφαλιστικό του βίο μετά το Ν.4387/2016 θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη μετά από 40 χρόνια ασφάλισης 251 ευρώ. (και φυσικά εθνική σύνταξη 384 ευρώ).
2. ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
Με το άρθρο 4 αντικαθίσταται η παρ.2 του άρθρου 97 του Ν.4387/2016 και έτσι πλέον οι εισφορές της επικουρικής ασφάλισης υπολογίζονται αναδρομικά από 1.1.2017 ως πάγιο ποσόν (ποσοστό 7%) επί της κατώτατης βάσης υπολογισμού (586,08 ευρώ) ή 41,02 ευρώ. Από 1.6.2019 το ποσοστό γίνεται 6,5% ή 38,10 ευρώ και από 1.6.2022 γίνεται 6% ή 35,16.
Εννοείται πως από 1.1.2019 θα καταβάλλονται επί 36 μήνες και οι αναδρομικές εισφορές (χρονικού διαστήματος 1.1.2017 έως 31.12.2018), όπως έχουμε αναλύσει εδώ.
Και εδώ φυσικά προβλέπεται δυνατότητα επιλογής υψηλότερης εισφοράς, που θα οδηγήσει σε υψηλότερη σύνταξη.
Αντίστοιχες μειώσεις από 1.1.2019 επέρχονται με την περ. δ, ε και στ΄ και στους εμμίσθους δικηγόρους, όπως έχουμε αναλύσει εδώ με συμμετοχή του εντολέα κατά το 1/2.
3. ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΕΦΑΠΑΞ ΒΟΗΘΗΜΑ
Με το άρθρο 5 αντικαθίσταται η περίπτωση β΄ της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 4387/2016 και έτσι πλέον οι εισφορές για το εφάπαξ βοήθημα (πρόνοιας) υπολογίζονται αναδρομικά από 1.1.2017 ως πάγιο ποσόν (ποσοστό 4%) επί της κατώτατης βάσης υπολογισμού (586,08 ευρώ) ή 23,44 ευρώ.
Εννοείται πως από 1.1.2019 θα καταβάλλονται επί 36 μήνες και οι αναδρομικές εισφορές (χρονικού διαστήματος 1.1.2017 έως 31.12.2018), όπως έχουμε αναλύσει εδώ.
Και εδώ φυσικά προβλέπεται δυνατότητα επιλογής υψηλότερης εισφοράς, που θα οδηγήσει σε υψηλότερο εφάπαξ βοήθημα.
Αντίστοιχες μειώσεις από 1.1.2019 επέρχονται και στους εμμίσθους δικηγόρους, όπως έχουμε αναλύσει εδώ με συμμετοχή του εντολέα κατά το 1/2.
4. ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Με την παράγραφο 1 του άρθρου 7 του Νόμου επιβεβαιώνεται η μείωση της ανταποδοτικής σύνταξης, για την οποία αναφερθήκαμε πιο πάνω, αφού η καταβληθείσα εισφορά (ως ποσοστό 13,33%) ανάγεται ως υπολογιζόμενη επί αποδοχών με ποσοστό 20%.
5. ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΜΕ ΕΞΑΓΟΡΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Με τη διάταξη αυτή αναγνωρίζεται εν μέρει το λάθος με τις μειώσεις των συντάξεων με εξαγορά πλασματικού χρόνου που είχαμε επισημάνει με σειρά άρθρων μας, και κυρίως εδώ και παρέχεται η δυνατότητα πληρωμής μεγαλύτερου ποσού εξαγοράς για άρση της μείωσης των συντάξεων. Σε κάθε περίπτωση η λύση αυτή δεν λύνει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τις μειωμένες συντάξεις όσων έχουν εξαγοράσει πλασματικό χρόνο προ της ισχύος του Ν.4387/2016 και ανέμεναν να λάβουν προσαύξηση σύνταξης (και όχι μείωση) ως ορίζουν οι σχετικές διατάξεις (ν.3996/2011 κλπ.).
6. ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΚΛΑΔΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
Με το άρθρο 12 προβλέπονται τα σχετικά με την εξόφληση παλαιών ληξιπροθέσμων οφειλών σε ασφαλισμένους και παρόχους υγείας των ενταχθέντων στον ΕΟΠΥΥ Κλάδων Υγείας των παλαιών Ταμείων (προ της 12.11.2012). Μετά την τεράστια καθυστέρηση στην αποπληρωμή των οφειλών προβλέπονται οι σχετικά σύντομες διαδικασίες για την ολοκλήρωση της εξόφλησης των οφειλών, ενώ ορθώς λύνεται υπέρ των ασφαλισμένων το ζήτημα της παραγραφής.
7. Παρακράτηση
και συμψηφισμός με οφειλές προς ΦΚΑ που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση
Με τη διάταξη του άρθρου 18, η οποία αντικαθιστά την παρ.2 του άρθρου 18 του Ν.4331/2015 ανοίγει ο δρόμος για δικαιότερη παρακράτηση ή/και συμψηφισμό οφειλής προς ΦΚΑ σε περίπτωση υπαγωγής σε ρύθμιση. Αναμένεται άμεσα η έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης που θα επιτρέψει σε πολλούς οφειλέτες συνεργάτες των Φορέων να εισπράττουν τις αμοιβές τους, αφού έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους.
8. Παράσταση πολιτικής αγωγής εργαζομένου για αξιώσεις κατά εργοδότη
Με το άρθρο 23 παρέχεται πλέον νομοθετικά η δυνατότητα στους εργαζόμενους (ανεξάρτητα από το αν έχουν υποστεί βλάβη) να παραστούν ως πολιτικώς ενάγοντες και να υποστηρίξουν την κατηγορία σε υποθέσεις μη καταβολής δεδουλευμένων κλπ. με κατηγορούμενους εργοδότες (άρθρου μόνου του α.ν.
690/1945 (Α΄ 292).
9. Αποζημίωση δικαστικών αντιπροσώπων στις
εκλογές συνδικαλιστικών οργανώσεων
Με το άρθρο 30 στην παρ. παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 1264/1982 (Α΄ 79)
η λέξη «αμοιβής» αντικαθίσταται από τη λέξη «αποζημίωσης». Έτσι όσοι εκτελούν χρέη δικαστικών αντιπροσώπων σε εκλογές σωματείων θα εισπράττουν πλέον αποζημίωση χωρίς περαιτέρω φορολογικές και άλλες συνέπειες.
10. Εκκαθάριση δαπανών ΕΦΚΑ
Με τη διάταξη του άρθρου 32 αυτή μια σειρά δαπανών του ΕΦΚΑ (μηχανογράφησης, καθαριότητας κλπ) θεωρούνται σύννομες, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής
ή ειδικής διάταξης, και, εφόσον δεν έχουν εξοφληθεί, δύναται να πληρώνονται από
τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ. Η διάταξη αυτή δημιουργεί ερωτηματικά για το κατά πόσον τηρούνται οι διαδικασίες που επιβάλλουν οι κείμενες διατάξεις και αποβλέπουν στην εξασφάλιση των αρχών της αξιοκρατίας, διαφάνειας, εξοικονόμησης πόρων κλπ. Είναι άλλο ένα δείγμα μη ορθής νομοθέτησης και εκ των υστέρων κάλυψης μη νομίμων δαπανών, γεγονός που δεν συνάδει με την αρχή της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος.
κ.Κουτσολαμπρε ,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας.
Δυστυχώς για άλλη μια φορά ο κρατικός μηχανισμός ΕΦΚΑ δεν μπορεί να προσαρμοστεί με τα νέα δεδομένα. Υπερισχύει του Νόμου? Η ΑΠΔ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2019 για έμμισθους δικηγόρους δεν γίνεται αποδεκτή !!!!! Μηχανογραφικά δν έχουν ακόμη παραμετροποιήσει τα νέα ποσοστά σύμφωνα με τον Ν.4578/2018. Θα ζήσουμε πάλι μία από τα ίδια όπως είχε γίνει το 2017 με τα γραμμάτεια προείσπραξης.... Είναι απλά τραγικό...
Ευχαριστώ για το βήμα.
Αγαπητέ, εμείς είμαστε εδώ για να τους βάζουμε δύσκολα! Οι έμμισθοι δικηγόροι του Δημοσίου Τομέα για δεύτερο μήνα (προπληρωνόμαστε) είχαμε τις παλαιές κρατήσεις. Ενώ για του ιδιωτικού τομέα φυσικά και δεν είναι έτοιμο το σύστημα, παρόλο που τα έχουμε γράψει εδώ και καιρό, με πίνακες και αναλύσεις! Ήδη ο Πρόεδρος του ΔΣΑ απέστειλε σχετική επιστολή διαμαρτυρίας για το θέμα στους Υπουργούς και το Διοικητή του ΕΦΚΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφή