Γενέθλια Ασφαλιστικού (Απολογισμός ή η κατάλυση της κοινωνικής ασφάλισης)

Για όσους προσέχουν τις λεπτομέρειες, αυτό το βιτρώ στολίζει το κτίριο του Ταμείου Νομικών. Καθώς επίσης όσοι προσέχουν τις λεπτομέρειες θα θυμούνται ότι στις 12.5.2016 δημοσιεύτηκε ο Ν.4387/2016 ή Νόμος Κατρούγκαλου. Ένα χρόνο και μία μέρα μετά  στις 13.5.2017 κατατέθηκε στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο "Συνταξιοδοτικές διατάξεις δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του Ν.4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις".
Θα μου πείτε άλλη μια από τις πολλές (5η - 6η έχουμε χάσει το λογαριασμό) τροποποιήσεις του Ν.4387/2016, όμως δεν είναι έτσι. Αν δούμε προσεχτικά τι αλλάζει και τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, θα δούμε ότι πλέον διαπιστώνεται η πλήρης οικονομική και οργανωτική αποτυχία του Νόμου αλλά και του ΕΦΚΑ, κάτι που οι ασφαλισμένοι το βιώνουν καθημερινά.
Τι άλλαξε μέσα σε ένα χρόνο και πρέπει να επιβληθεί νέα μεγάλη μείωση στις συντάξεις (κύριες και επικουρικές) και νέα μεγάλη αύξηση στις εισφορές;
Γιατι ένα χρόνο μετά δεν έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκύκλιοι, ώστε να αρχίσει το σύστημα να λειτουργεί;
Πράγματι στα πρώτα δύο άρθρα προβλέπεται σημαντική μείωση των κυρίων και επικουρικών συντάξεων, με σκοπό τη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης (κάτι που τεκμηριώνεται στους πίνακες που συνοδεύουν το σχέδιο νόμου).
Επίσης με το άρθρο 58 παρ.1 προστίθενται 2ο και 3ο εδάφιο στην παρ.2 του άρθρου 39 του Ν.4387/2016, σύμφωνα με το οποίο ως βάση υπολογισμού για την επιβολή των ποσοστών των ασφαλιστικών εισφορών (37,95% Δικηγόροι Αθηνών και 33,95% λοιποί Δικηγόροι) θεωρείται το φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση δραστηριότητας κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές. Ειδικά για το 2018, η ασφαλιστική εισφορά υπολογίζεται επί του 85% του ως άνω φορολογητέου αποτελέσματος.
Αν δούμε και το κείμενο της συμφωνίας με τους "Θεσμούς" θα δούμε στα προαπαιτούμενα και ότι η Πολιτεία θα πρέπει να προβεί σε "υιοθέτηση όλων των αναγκαίων εγκυκλίων που σχετίζονται με τα άρθρα 7,8, 12, 13 και 28 και των υπουργικών αποφάσεων (που σχετίζονται με τα άρθρα 5.4, 18.11, 38.8, 38.10, 39.2, 39.18, 40.12, 43.2, 45.5, 73.1, 57, 70.3, 73.2, 80, 81.1, 81.3, 83.1, 86, 87, και 92.4 στο Νόμο 4387/16".

Εν ολίγοις αναγνωρίζεται αρχικά η οικονομική αποτυχία του Νόμου και κατά δεύτερον πως στην ουσία δεν έχουμε κάνει σχεδόν τίποτε. Και ειδικότερα, ένα χρόνο μετά τη δημοσίευση του Νόμου:
1. Πρέπει να αυξηθούν οι εισφορές και να μειωθούν οι παροχές, άρα η πολλαπλώς υποσχεθείσα βιωσιμότητα του Νέου Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης δεν κράτησε ούτε ένα έτος.
2. Παράλληλα ένα χρόνο μετά δεν έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι και υπουργικές αποφάσεις για τα σημαντικότερα θέματα του Νόμου.
3. Καμία σύνταξη (εθνική και ανταποδοτική) με το Νέο Τρόπο Υπολογισμού δεν έχει εκδοθεί με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι να είναι σε αναμονή.
4. Καμία επικουρική σύνταξη από 1.1.2015 και μετά δεν έχει εκδοθεί (τουλάχιστον για τους ασφαλισμένους του τ.ΕΤΑΑ).
5. Τα εφάπαξ βοηθήματα δεν χορηγούνται από τέλος του 2013, παρά τις συνεχείς διαμαρτυρίες των Συλλόγων Συνταξιούχων.
6. Στα ειδοποιητήρια δεν έχουν συμπεριληφθεί οι εισφορές πρόνοιας και επικούρησης (11%) οι οποίες συσωρεύονται και θα αποτελέσουν άλλο ένα βάρος για τους ασφαλισμένους.
7. Ο κανονισμός ασφάλισης και παροχών του ΕΦΚΑ δεν έχει εκδοθεί ακόμη και ως εκ τούτου οι ασφαλισμένοι του τ. ΕΤΑΑ στερούνται παροχές κυρίως ασθένειας σε χρήμα αντίστοιχες με των ασφαλισμένων του τ.ΙΚΑ. 
8. Έξι χρόνια μετά τη σύσταση του Λογαριασμού Ανεργίας του τ.ΕΤΑΑ και την επιβολή εισφοράς δεν έχει εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση για τη χορήγηση επιδόματος ανεργίας, με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι νομικοί, μηχανικοί και υγειονομικοί σε περίοδο οικονομικής κρίσης, να είναι οι μόνοι που δεν μπορούν να λάβουν επίδομα ανεργίας. Οι παραινέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, της ΕΕΔ αλλά και των Επιστημονικών Φορέων αγνοούνται προκλητικά.
9. Η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων λόγω των προβλημάτων από την άναρχη μετάβαση στο νέο σύστημα είναι απερίγραπτη. Χιλιάδες ειδοποιητήρια λανθασμένα, τα οποία παρά τις έγγραφες ενστάσεις των ασφαλισμένων (ή και συνταξιούχων) δεν διορθώνονται.
10. Η πλήρης αποτυχία της διευθέτησης του ζητήματος με τα "μπλοκάκια" που οδήγησε σε απόγνωση και αποχώρηση από το επάγγελμα χιλιάδες επιστήμονες.
11. Η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων από το ευαίσθητο τμήμα των Τομέων Υγείας είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, ενώ χιλιάδες αιτήσεις ασφαλισμένων για δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης παρελθόντων ετών (2010-2012) παραμένουν στα συρτάρια, χωρίς να ασχολείται κανείς. Και εδώ έχει παρέμβει ο Συνήγορος του Πολίτη με πολλαπλές επιστολές προς το Υπουργείο, αλλά και πάλι το αποτέλεσμα είναι μηδενικό.
12. Ειδικά για τους εμμίσθους δικηγόρους δεν έχει εκδοθεί καμία εγκύκλιος ούτε έχουν οριστεί τα πακέτα κάλυψης και οι σχετικοί κωδικοί για την υποβολή των ΑΠΔ, ενώ δεν έχει καθοριστεί ο τρόπος συμψηφισμού της εισφοράς από τα γραμμάτια προείσπραξης.

Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά περισσότερα, αλλά θα γίνουμε κουραστικοί. Θα επανέλθουμε τις επόμενες ημέρες με ανάλυση για τις αυξήσεις των εισφορών. 


Σχόλια

  1. Καλησπέρα. Σχετικά με τους έμμισθους δικηγόρους έχουμε κάποια πληροφορία? Οι εταιρείες στις οποίες απασχολούνται δεν ξέρουν τι εισφορές θα πληρώσουν, ούτε μπορούν να στείλουν ΑΠΔ αφού δεν έχει εκδοθεί καμία εγκύκλιος και έχουμε φτάσει ήδη Μάιο. Αν υπάρχει κάποια ενημέρωση παρακαλώ ενημερώστε μας. Ευχαριστώ πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πίστωση τραπεζικών λογαριασμών με τις επιστροφές εισφορών τ.ΕΤΕΑΕΠ

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

Σε λειτουργία η υπηρεσία επιστροφής εισφορών 2019-2020 σε έμμισθους δικηγόρους, μισθωτούς μηχανικούς και υγειονομικούς