Ανταποδοτική σύνταξη? Δεν θα το έλεγα!
Ακολουθεί επιστολή που εστάλη από την ΕΕΔ στον Πρόεδρο της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας και του ΔΣΑ, σε σχέση με το νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Άλλη μια φορά παρακαλώ τους ειδικούς συναδέλφους για τη δική τους συνεισφορά:
ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ
Δημοσιεύτηκε στη διαύγεια η
Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 εγκύκλιος με τίτλο
“Γνωστοποίηση των διατάξεων του άρθρου
28 του Ν.4387/2016”.
Η εγκύκλιος αυτή, παρά τη μεγάλη και
αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην έκδοσή
της, είναι ελλιπής και στην ουσία
ανεφάρμοστη από τις Υπηρεσίες.
Ως συνομολογείται σ'αυτήν απουσιάζουν:
α) Η προβλεπόμενη στη διάταξη αναπροσαρμογή
των συνταξίμων αποδοχών κατά την ετήσια
μεταβολή μισθών, όπως αυτές προσδιορίζονται
από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (σελ.8
εγκυκλίου).
β) Η προβλεπόμενη στη διάταξη προσαύξηση
των συνταξίμων αποδοχών με βάση το ποσό
από τους κοινωνικούς πόρους (σελ.9
εγκυκλίου).
Επιπλέον απουσιάζει κάθε επεξέγηση σε
σχέση με:
γ) Τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων
των εμμίσθων δικηγόρων και λοιπών
εμμίσθων ασφαλισμένων του ΤΑΝ, ενώ κάτι
τέτοιο γίνεται για τους λοιπούς εμμίσθους
ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ (με παραδείγματα).
Τούτο παρόλο που οι Υπηρεσίες του ΤΑΝ
έχουν διαβιβάσει επίσημα τα σχετικά
στοιχεία (δείτε πίνακα κατωτέρω).
δ) Τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων
των συναδέλφων συμβολαιογράφων, οι
οποίοι, ως γνωστόν, κατέβαλαν αναλογικές
εισφορές επί των δικαιωμάτων τους.
Κατόπιν τούτων, είναι σαφές πως οι
αρμόδιες Υπηρεσίες του ΕΦΚΑ πλέον (πρώην
ΤΑΝ), αδυνατούν να εκδώσουν συντάξεις,
με το νέο καθεστώς, αφού αναμένονται
νεότερες οδηγίες για όλα τα ανωτέρω
θέματα.
Ας μου επιτραπεί μια πρώτη αξιολόγηση
των παραδειγμάτων και των πινάκων, με
παραδοχή ότι έχουν όλα υπολογιστεί
σωστά κατά το Νόμο:
Α. Τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι:
- για 40 έτη ασφάλισης είναι 42,80%
- για 35 έτη ασφάλισης περίπου 34,50%
- για 25 έτη ασφάλισης 20,68%
- για 16 έτη ασφάλισης 12,39%
Β. Οι συντάξιμες αποδοχές που υπολογίζονται
με βάση τις εισφορές από 2002 και μετά για
ένα ασφαλισμένο του ΕΤΑΑ ελεύθερο
επαγγελματία ανέρχονται κατά το 2016 σε
679,30 ευρώ (παράδειγμα 1 με μηχανικό), ενώ
κατά το 2018 με υπόθεση την καταβολή της
ελάχιστης εισφοράς για τα έτη 2017-2018 οι
συντάξιμες αποδοχές ανέρχονται σε
704,54.
Κατά συνέπεια και σύμφωνα με την εγκύκλιο
δικηγόρος δικαιούται σύνταξης με το
νέο σύστημα από το 2016 ως εξής:
- Με 16 έτη ασφάλισης 84,16 ευρώ (ήτοι 679,30Χ12,39%) και επιπλέον τη μειωμένη εθνική σύνταξη περίπου 340 ευρώ. Συνολική σύνταξη 424 ευρώ μεικτά.
- Με 25 έτη ασφάλισης 140,48 ευρώ (ήτοι 679,30Χ20,68%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 524 ευρώ μεικτά.
- Με 35 έτη ασφάλισης 234,36 ευρώ (ήτοι 679,30 Χ 34,50%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 618 ευρώ μεικτά.
- Με 40 έτη ασφάλισης 290,74 ευρώ (ήτοι 679,30 Χ 42,80%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 674 ευρώ μεικτά.
ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
|
ΠΑΛΑΙΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΤΑΝ
|
ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ
4387/16
|
ΜΕΙΩΣΗ ΣΕ ΕΥΡΩ
|
16
|
566,95
|
424
|
142,95
|
25
|
616,25
|
524
|
92,25
|
35
|
986,00
|
618
|
368,00
|
40
|
1232,50
|
674
|
558,50
|
Πρώτο
συμπέρασμα: Το
όλο σύστημα αποβλέπει σε μείωση των
συντάξεων αυτών που έχουν συνεισφέρει
τα περισσότερα, δηλαδή αυτών που έχουν
το περισσότερο χρόνο ασφάλισης! Οι
αρχές της αναλογικότητας και της
ανταποδοτικότητας χάνονται!
Σημειώσεις:
1. Για το 2017 και 2018 προβλέπεται καταβολή
του ημίσεως της διαφοράς σε σχέση με
το προηγούμενο καθεστώς, ως προσωπική
διαφορά.
2. Η
προσθήκη της προσαύξησης από κοινωνικούς
πόρους καθώς και της αναπρο- σαρμογής
με βάση τον πίνακα της Ελληνικής
Στατιστικής Αρχής δεν προβλέπεται να
αλλάξει δραματικά το τοπίο σε σχέση
με τις συντάξεις αυτών που έχουν πολλά
χρόνια ασφάλισης.
Ζητήθηκαν
από τον ΤΑΝ τα στοιχεία που εστάλησαν
στο Υπουργείο σε σχέση με τους κοινωνικούς
πόρους και τις εισφορές των εμμίσθων
και μου δόθηκε ο ακόλουθος πίνακας:
ΕΜΜΙΣΘΟΙ (Πάγια αντιμισθία) | ||||||
ΚΟΙΝ ΠΟΡΟΙ | ΠΛΗΘΟΣ ΑΣΦ | ΕΙΣΦ ΑΣΦ | ΕΙΣΦ ΕΡΓ | ΠΛΗΘΟΣ ΑΣΦ | ΕΙΣΦ ΑΣΦ | |
1980 | 2,018,406.96 | 24,880 | 3,794.01 | 0.00 | 0 | 0.00 |
1981 | 4,684,618.86 | 26,474 | 50,989.30 | 0.00 | 0 | 0.00 |
1982 | 3,108,071.13 | 27,881 | 883,636.93 | 0.00 | 0 | 0.00 |
1983 | 3,668,647.66 | 29,222 | 1,759,710.13 | 0.00 | 0 | 0.00 |
1984 | 4,524,632.22 | 30,512 | 1,319,447.65 | 0.00 | 0 | 0.00 |
1985 | 4,086,945.69 | 32,896 | 9,714,071.87 | 65,753.84 | 1,329 | 420,336.63 |
1986 | 5,764,090.13 | 34,288 | 13,498,707.77 | 297,912.53 | 1,424 | 480,336.63 |
1987 | 18,005,247.93 | 35,725 | 7,221,845.56 | 355,233.98 | 1,519 | 540,336.63 |
1988 | 19,129,723.02 | 37,063 | 10,683,770.99 | 487,806.90 | 1,614 | 600,336.63 |
1989 | 28,619,726.55 | 40,077 | 12,086,128.51 | 606,426.30 | 1,709 | 660,336.63 |
1990 | 42,498,407.02 | 41,772 | 11,955,979.61 | 1,329,564.47 | 1,804 | 240,112.21 |
1991 | 36,577,990.18 | 43,555 | 12,626,551.94 | 1,577,753.48 | 1,899 | 260,112.21 |
1992 | 38,032,349.76 | 45,015 | 12,149,605.53 | 1,741,533.47 | 1,994 | 280,112.21 |
1993 | 40,085,751.86 | 44,932 | 14,554,328.06 | 1,963,857.22 | 2,089 | 300,112.21 |
1994 | 51,372,183.98 | 44,337 | 19,225,446.46 | 2,261,049.67 | 2,184 | 320,112.21 |
1995 | 56,445,893.94 | 44,933 | 24,772,841.14 | 2,838,789.66 | 2,479 | 460,541.23 |
1996 | 59,679,531.11 | 45,865 | 29,628,306.23 | 3,460,732.35 | 2,650 | 627,473.13 |
1997 | 77,591,389.27 | 46,192 | 37,771,235.12 | 4,065,810.37 | 2,702 | 821,156.23 |
1998 | 56,863,271.23 | 46,765 | 44,270,327.13 | 4,809,676.40 | 2,958 | 1,110,623.56 |
1999 | 55,301,127.21 | 48,261 | 51,981,650.14 | 5,131,710.59 | 3,048 | 1,197,359.70 |
2000 | 31,016,817.16 | 49,130 | 54,779,770.41 | 6,880,124.22 | 3,034 | 1,221,477.93 |
2001 | 37,624,681.98 | 49,953 | 64,216,795.33 | 7,523,437.51 | 3,168 | 1,312,891.33 |
2002 | 28,838,971.09 | 51,107 | 63,867,273.13 | 6,996,199.09 | 3,299 | 1,414,223.53 |
2003 | 35,707,374.59 | 52,258 | 68,235,682.18 | 7,485,971.12 | 3,417 | 1,519,002.80 |
2004 | 417,617,186.63 | 53,537 | 71,271,843.98 | 8,292,637.64 | 3,741 | 1,729,566.33 |
2005 | 101,576,412.73 | 54,937 | 83,656,175.30 | 8,695,975.36 | 3,887 | 1,856,772.33 |
2006 | 120,302,588.45 | 56,086 | 93,802,360.47 | 9,187,365.68 | 3,989 | 1,969,599.16 |
2007 | 141,021,712.77 | 57,244 | 103,493,617.75 | 10,268,923.89 | 4,263 | 2,172,704.20 |
2008 | 151,030,843.09 | 57,758 | 104,505,363.09 | 10,896,814.33 | 4,375 | 2,313,754.03 |
2009 | 231,230,027.13 | 58,231 | 87,853,901.80 | 14,040,688.66 | 4,355 | 2,386,170.06 |
2010 | 124,218,998.00 | 58,258 | 83,911,576.47 | 11,769,957.53 | 4,332 | 2,389,205.20 |
2011 | 99,972,711.00 | 58,239 | 72,166,382.61 | 12,306,000.38 | 4,206 | 2,477,249.33 |
2012 | 79,263,220.00 | 58,002 | 68,850,461.29 | 11,883,879.70 | 4,043 | 2,535,051.06 |
2013 | 71,294,638.00 | 57,987 | 76,352,090.41 | 11,341,818.59 | 3,782 | 2,380,905.20 |
2014 | 49,123,419.00 | 58,016 | 80,854,995.47 | 9,447,279.82 | 3,517 | 2,171,304.03 |
2015 | 44,239,633.00 | 58,685 | 68,388,480.20 | 9,268,170.80 | 3,485 | 2,134,085.40 |
Ως
προς τον συνυπολογισμό των κοινωνικών
πόρων η σχετική διάταξη ορίζει: “Για
το διάστημα μέχρι την έναρξη ισχύος του
νόμου αυτού εισόδημα νοείται το ποσό
που θα αποτελούσε το ασφαλιστέο μηνιαίο
εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία
εισφορά το ποσό που πράγματι καταβλήθηκε
για κάθε μήνα ασφάλισης, συνυπολογιζομένων,
με αναγωγή κατά κεφαλήν, τυχόν υφισταμένων
κατά το διάστημα αυτό κοινωνικών πόρων
υπέρ των αντίστοιχων ταμείων.”
Θα
πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες του
Υπουργείου να αναγάγουν τα ως άνω ποσά
κατά κεφαλήν, ώστε να συνυπολογιστούν
και να προσαυξήσουν τη σύνταξη. Επίσης
θα πρέπει να καθοριστεί ο τρόπος
υπολογισμού της σύνταξης των εμμίσθων
επί των συνταξίμων αποδοχών, για τις
οποίες κατεβλήθησαν και εργοδοτικές
εισφορές (ίδατε σχετικό πίνακα).
Κατά τους
δικούς μου πρόχειρους υπολογισμούς
τους οποίους διατυπώνω με επιφύλαξη η
προσαύξηση με βάση τους κοινωνικούς
πόρους θα προσθέσει ένα ποσόν της τάξεως
των 170 ευρώ περίπου στις συντάξιμες
αποδοχές και κατά συνέπεια στη σύνταξη
ένα κυμαινόμενο ποσόν της τάξεως των
20 έως 60 ευρώ. Δηλαδή όχι κάτι που να
ανατρέπει την κατάσταση.
Αυτή είναι
μια πρώτη εκτίμηση του νέου τρόπου
υπολογισμού των συντάξεων και αναμένω
τις απόψεις και εκτιμήσεις και άλλων
συναδέλφων, που εύχομαι να με διαψεύσουν
ευχάριστα.
Αθήνα
29/12/2016
Χαίρομαι που επιτέλους υπάρχει ενας ιστοχώρος για τοθυ ςδικηγόρους με έμμισθη εντολή. Είμαι δικηγόρος με έμμισθη εντολή σε Δήμο. Πράγματι κανένας δεν ξέρει τις θα μας κρατηθεί και τι θα πληρωθεί από το Δήμο. Δυστυχώς δεν έχει εκδοθεί καμια εγκύκλιος ούτε για το ταμείο υγείας μας ουτε για το επικουρικό. Ποιός θα τα επιβαρύνεται αυτά;
ΑπάντησηΔιαγραφή