Ανταποδοτική σύνταξη? Δεν θα το έλεγα!


Ακολουθεί επιστολή που εστάλη από την ΕΕΔ στον Πρόεδρο της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας και του ΔΣΑ, σε σχέση με το νέο τρόπο υπολογισμού των συντάξεων. Άλλη μια φορά παρακαλώ τους ειδικούς συναδέλφους για τη δική τους συνεισφορά:

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ

Δημοσιεύτηκε στη διαύγεια η Φ.80000/οικ.60271/2195/23.12.2016 εγκύκλιος με τίτλο “Γνωστοποίηση των διατάξεων του άρθρου 28 του Ν.4387/2016”.

Η εγκύκλιος αυτή, παρά τη μεγάλη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην έκδοσή της, είναι ελλιπής και στην ουσία ανεφάρμοστη από τις Υπηρεσίες.

Ως συνομολογείται σ'αυτήν απουσιάζουν:
α) Η προβλεπόμενη στη διάταξη αναπροσαρμογή των συνταξίμων αποδοχών κατά την ετήσια μεταβολή μισθών, όπως αυτές προσδιορίζονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (σελ.8 εγκυκλίου).
β) Η προβλεπόμενη στη διάταξη προσαύξηση των συνταξίμων αποδοχών με βάση το ποσό από τους κοινωνικούς πόρους (σελ.9 εγκυκλίου).
Επιπλέον απουσιάζει κάθε επεξέγηση σε σχέση με:
γ) Τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων των εμμίσθων δικηγόρων και λοιπών εμμίσθων ασφαλισμένων του ΤΑΝ, ενώ κάτι τέτοιο γίνεται για τους λοιπούς εμμίσθους ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ (με παραδείγματα). Τούτο παρόλο που οι Υπηρεσίες του ΤΑΝ έχουν διαβιβάσει επίσημα τα σχετικά στοιχεία (δείτε πίνακα κατωτέρω).
δ) Τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων των συναδέλφων συμβολαιογράφων, οι οποίοι, ως γνωστόν, κατέβαλαν αναλογικές εισφορές επί των δικαιωμάτων τους.
Κατόπιν τούτων, είναι σαφές πως οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΕΦΚΑ πλέον (πρώην ΤΑΝ), αδυνατούν να εκδώσουν συντάξεις, με το νέο καθεστώς, αφού αναμένονται νεότερες οδηγίες για όλα τα ανωτέρω θέματα.

Ας μου επιτραπεί μια πρώτη αξιολόγηση των παραδειγμάτων και των πινάκων, με παραδοχή ότι έχουν όλα υπολογιστεί σωστά κατά το Νόμο:

Α. Τα ποσοστά αναπλήρωσης είναι:
  1. για 40 έτη ασφάλισης είναι 42,80%
  2. για 35 έτη ασφάλισης περίπου 34,50%
  3. για 25 έτη ασφάλισης 20,68%
  4. για 16 έτη ασφάλισης 12,39%

Β. Οι συντάξιμες αποδοχές που υπολογίζονται με βάση τις εισφορές από 2002 και μετά για ένα ασφαλισμένο του ΕΤΑΑ ελεύθερο επαγγελματία ανέρχονται κατά το 2016 σε 679,30 ευρώ (παράδειγμα 1 με μηχανικό), ενώ κατά το 2018 με υπόθεση την καταβολή της ελάχιστης εισφοράς για τα έτη 2017-2018 οι συντάξιμες αποδοχές ανέρχονται σε 704,54.


Κατά συνέπεια και σύμφωνα με την εγκύκλιο δικηγόρος δικαιούται σύνταξης με το νέο σύστημα από το 2016 ως εξής:
  1. Με 16 έτη ασφάλισης 84,16 ευρώ (ήτοι 679,30Χ12,39%) και επιπλέον τη μειωμένη εθνική σύνταξη περίπου 340 ευρώ. Συνολική σύνταξη 424 ευρώ μεικτά.
  2. Με 25 έτη ασφάλισης 140,48 ευρώ (ήτοι 679,30Χ20,68%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 524 ευρώ μεικτά.
  3. Με 35 έτη ασφάλισης 234,36 ευρώ (ήτοι 679,30 Χ 34,50%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 618 ευρώ μεικτά.
  4. Με 40 έτη ασφάλισης 290,74 ευρώ (ήτοι 679,30 Χ 42,80%) και επιπλέον εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Συνολική σύνταξη 674 ευρώ μεικτά.


ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΠΑΛΑΙΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΤΑΝ
ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ
4387/16
ΜΕΙΩΣΗ ΣΕ ΕΥΡΩ
16
566,95
424
142,95
25
616,25
524
92,25
35
986,00
618
368,00
40
1232,50
674
558,50


Πρώτο συμπέρασμα: Το όλο σύστημα αποβλέπει σε μείωση των συντάξεων αυτών που έχουν συνεισφέρει τα περισσότερα, δηλαδή αυτών που έχουν το περισσότερο χρόνο ασφάλισης! Οι αρχές της αναλογικότητας και της ανταποδοτικότητας χάνονται!

Σημειώσεις: 1. Για το 2017 και 2018 προβλέπεται καταβολή του ημίσεως της διαφοράς σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς, ως προσωπική διαφορά.
2. Η προσθήκη της προσαύξησης από κοινωνικούς πόρους καθώς και της αναπρο- σαρμογής με βάση τον πίνακα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δεν προβλέπεται να αλλάξει δραματικά το τοπίο σε σχέση με τις συντάξεις αυτών που έχουν πολλά χρόνια ασφάλισης.



Ζητήθηκαν από τον ΤΑΝ τα στοιχεία που εστάλησαν στο Υπουργείο σε σχέση με τους κοινωνικούς πόρους και τις εισφορές των εμμίσθων και μου δόθηκε ο ακόλουθος πίνακας:











ΕΜΜΙΣΘΟΙ (Πάγια αντιμισθία)

ΚΟΙΝ ΠΟΡΟΙ ΠΛΗΘΟΣ ΑΣΦ ΕΙΣΦ ΑΣΦ ΕΙΣΦ ΕΡΓ ΠΛΗΘΟΣ ΑΣΦ ΕΙΣΦ ΑΣΦ
1980 2,018,406.96 24,880 3,794.01 0.00 0 0.00
1981 4,684,618.86 26,474 50,989.30 0.00 0 0.00
1982 3,108,071.13 27,881 883,636.93 0.00 0 0.00
1983 3,668,647.66 29,222 1,759,710.13 0.00 0 0.00
1984 4,524,632.22 30,512 1,319,447.65 0.00 0 0.00
1985 4,086,945.69 32,896 9,714,071.87 65,753.84 1,329 420,336.63
1986 5,764,090.13 34,288 13,498,707.77 297,912.53 1,424 480,336.63
1987 18,005,247.93 35,725 7,221,845.56 355,233.98 1,519 540,336.63
1988 19,129,723.02 37,063 10,683,770.99 487,806.90 1,614 600,336.63
1989 28,619,726.55 40,077 12,086,128.51 606,426.30 1,709 660,336.63
1990 42,498,407.02 41,772 11,955,979.61 1,329,564.47 1,804 240,112.21
1991 36,577,990.18 43,555 12,626,551.94 1,577,753.48 1,899 260,112.21
1992 38,032,349.76 45,015 12,149,605.53 1,741,533.47 1,994 280,112.21
1993 40,085,751.86 44,932 14,554,328.06 1,963,857.22 2,089 300,112.21
1994 51,372,183.98 44,337 19,225,446.46 2,261,049.67 2,184 320,112.21
1995 56,445,893.94 44,933 24,772,841.14 2,838,789.66 2,479 460,541.23
1996 59,679,531.11 45,865 29,628,306.23 3,460,732.35 2,650 627,473.13
1997 77,591,389.27 46,192 37,771,235.12 4,065,810.37 2,702 821,156.23
1998 56,863,271.23 46,765 44,270,327.13 4,809,676.40 2,958 1,110,623.56
1999 55,301,127.21 48,261 51,981,650.14 5,131,710.59 3,048 1,197,359.70
2000 31,016,817.16 49,130 54,779,770.41 6,880,124.22 3,034 1,221,477.93
2001 37,624,681.98 49,953 64,216,795.33 7,523,437.51 3,168 1,312,891.33
2002 28,838,971.09 51,107 63,867,273.13 6,996,199.09 3,299 1,414,223.53
2003 35,707,374.59 52,258 68,235,682.18 7,485,971.12 3,417 1,519,002.80
2004 417,617,186.63 53,537 71,271,843.98 8,292,637.64 3,741 1,729,566.33
2005 101,576,412.73 54,937 83,656,175.30 8,695,975.36 3,887 1,856,772.33
2006 120,302,588.45 56,086 93,802,360.47 9,187,365.68 3,989 1,969,599.16
2007 141,021,712.77 57,244 103,493,617.75 10,268,923.89 4,263 2,172,704.20
2008 151,030,843.09 57,758 104,505,363.09 10,896,814.33 4,375 2,313,754.03
2009 231,230,027.13 58,231 87,853,901.80 14,040,688.66 4,355 2,386,170.06
2010 124,218,998.00 58,258 83,911,576.47 11,769,957.53 4,332 2,389,205.20
2011 99,972,711.00 58,239 72,166,382.61 12,306,000.38 4,206 2,477,249.33
2012 79,263,220.00 58,002 68,850,461.29 11,883,879.70 4,043 2,535,051.06
2013 71,294,638.00 57,987 76,352,090.41 11,341,818.59 3,782 2,380,905.20
2014 49,123,419.00 58,016 80,854,995.47 9,447,279.82 3,517 2,171,304.03
2015 44,239,633.00 58,685 68,388,480.20 9,268,170.80 3,485 2,134,085.40





Ως προς τον συνυπολογισμό των κοινωνικών πόρων η σχετική διάταξη ορίζει: “Για το διάστημα μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού εισόδημα νοείται το ποσό που θα αποτελούσε το ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που πράγματι καταβλήθηκε για κάθε μήνα ασφάλισης, συνυπολογιζομένων, με αναγωγή κατά κεφαλήν, τυχόν υφισταμένων κατά το διάστημα αυτό κοινωνικών πόρων υπέρ των αντίστοιχων ταμείων.”
Θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου να αναγάγουν τα ως άνω ποσά κατά κεφαλήν, ώστε να συνυπολογιστούν και να προσαυξήσουν τη σύνταξη. Επίσης θα πρέπει να καθοριστεί ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης των εμμίσθων επί των συνταξίμων αποδοχών, για τις οποίες κατεβλήθησαν και εργοδοτικές εισφορές (ίδατε σχετικό πίνακα).

Κατά τους δικούς μου πρόχειρους υπολογισμούς τους οποίους διατυπώνω με επιφύλαξη η προσαύξηση με βάση τους κοινωνικούς πόρους θα προσθέσει ένα ποσόν της τάξεως των 170 ευρώ περίπου στις συντάξιμες αποδοχές και κατά συνέπεια στη σύνταξη ένα κυμαινόμενο ποσόν της τάξεως των 20 έως 60 ευρώ. Δηλαδή όχι κάτι που να ανατρέπει την κατάσταση.

Αυτή είναι μια πρώτη εκτίμηση του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων και αναμένω τις απόψεις και εκτιμήσεις και άλλων συναδέλφων, που εύχομαι να με διαψεύσουν ευχάριστα.
                                                                                                              Αθήνα 29/12/2016


Σχόλια

  1. Χαίρομαι που επιτέλους υπάρχει ενας ιστοχώρος για τοθυ ςδικηγόρους με έμμισθη εντολή. Είμαι δικηγόρος με έμμισθη εντολή σε Δήμο. Πράγματι κανένας δεν ξέρει τις θα μας κρατηθεί και τι θα πληρωθεί από το Δήμο. Δυστυχώς δεν έχει εκδοθεί καμια εγκύκλιος ούτε για το ταμείο υγείας μας ουτε για το επικουρικό. Ποιός θα τα επιβαρύνεται αυτά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πίστωση τραπεζικών λογαριασμών με τις επιστροφές εισφορών τ.ΕΤΕΑΕΠ

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

Σε λειτουργία η υπηρεσία επιστροφής εισφορών 2019-2020 σε έμμισθους δικηγόρους, μισθωτούς μηχανικούς και υγειονομικούς