Παρατηρήσεις επί της Αναλογιστικής Μελέτης του ΤΠΔΑ Η δυνατότητα μετατροπής του σε ΝΠΙΔ προαιρετικής ασφάλισης



Παρατηρήσεις επί της Αναλογιστικής Μελέτης του ΤΠΔΑ
Η δυνατότητα μετατροπής του σε ΝΠΙΔ προαιρετικής ασφάλισης
(Ιανουάριος 2018)

1.       Ανδρέα Κουτσόλαμπρου
Προϊσταμένου Γ΄Τμ.ΔΝΥ ΕΦΚΑ
 Προέδρου Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων
Συμβούλου ΔΣ ΔΣΑ
2) Επαμεινώνδα Ατσαβέ,
Δικηγόρου ΕΦΚΑ,
LL.M. Διοικητικού Δικαίου, UNI Heidelberg


Α. Ιστορικό- Προϊσχύον Νομοθετικό Πλαίσιο
Το Ταμείο Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών ιδρύθηκε το έτος 1941 (ΒΔ 16/20.1.1941 ΦΕΚ Α΄17). Το εφαρμοζόμενο καταστατικό είναι το Β.Δ. της 6/22-9-56 (ΦΕΚ Α΄ 209) «Περί κυρώσεως  τροποποιήσεως συμπληρώσεως και κωδικοποιήσεως του    Καταστατικού τού Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών». Παράλληλα ισχύει το  Π.Δ. ΥΠ`AΡΙΘ.162 (ΦΕΚ Α`122 5.6.1998) «Κανονισμός περίθαλψης Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων  Αθήνας».   Οι σκοποί του ΤΠΔΑ είναι οι περιγραφόμενοι στην παρ.2 της Αναλογιστικής Μελέτης (σελ.13).
Με την την Φ.30222/14099/574 απόφαση της Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (ΦΕΚ 1943/Τ.Β/19-09- 2008) επήλθε ο διαχωρισμός των δύο Κλάδων του ΤΠΔΑ (Υγείας και Πρόνοιας) με κατανομή των πόρων κατά 65% στον Κλάδο Υγείας και κατά 35% στον Κλάδο Πρόνοιας.
Αντίστοιχα ο διαχωρισμός της περιουσίας του ΤΠΔΑ επήλθε με την ΥΑ Β/40222/21315/3652 (ΦΕΚ Β 2090 9.10.2008) κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) στον Τομέα Υγείας Δικηγόρων Αθηνών και κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) στον Τομέα Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών.
Κατά τις διατάξεις των άρθρων 25 επ. του Ν.3655/2008 οι Τομείς Προνοίας και Υγείας και Δικηγόρων Αθηνών εντάχθηκαν στο Ενιαίο Ταμείο Ανεξάρτητα Απασχολουμένων με πλήρη λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια.
Από το συνδυασμό διαφόρων διατάξεων (17 παρ. 1 και 2 του ν. 3918/2011, όπως αντικαταστάθηκε και ισχύει με το άρθρο 72 παρ.2 του ν.  3984/2011, το   άρθρο 13 παρ. 17 του ν. 4052/2012, το άρθρο 44 παρ. 14 του ν. 4075/2012 σε συνδυασμό με το ν. 4093/2012 παρ. 1Β.1 παρ. 1β) από 12.11.2012 οι αρμοδιότητες παροχών υγειονομικής περίθαλψης σε είδος (νοσηλείες, φάρμακα κλπ.) εντάχθηκαν στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Παρέμειναν στον ΤΥΔΑ οι αρμοδιότητες υπαγωγής στην ασφάλιση, είσπραξης εισφορών και παροχών υγειονομικής περίθαλψης σε χρήμα (επιδόματα, κατασκηνώσεις κλπ.). Ήδη οι παροχές αυτές έχουν ενταχθεί στον Ειδικό Λογαριασμό Παροχών σε χρήμα του ΕΤΑΑ και εν συνεχεία στον ΕΦΚΑ. Μέχρι την θέσπιση του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών του ΕΦΚΑ κατ’άρθρο 32 του Ν.4387/2016 εξακολουθούν να ισχύουν οι καταστατικές διατάξεις του ΤΥΔΑ (ΠΔ 162/98).
Ο Τομέας Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών του ΕΤΑΑ (έχων κατά τ’ανωτέρω πλήρη λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια)   εντάχθηκε στο ΕΤΕΑΕΠ με το άρθρο 75 του Ν.4387/2016.
Με βάση τα ανωτέρω θα πρέπει να τροποποιηθεί η Α.Μ. ώστε να περιλαμβάνει μόνο το αντικείμενο του Κλάδου Προνοίας, καθόσον αυτού και μόνον αυτού παρέχεται η δυνατότητα να ζητηθεί η μετατροπή σε ΝΠΙΔ κατά τις διατάξεις του Ν.3029/2003.
Πέραν αυτών υπάρχουν και κάποιες ατέλειες, ως προς τις εφαρμοζόμενες διατάξεις, καθόσον πλέον ως προς τις παροχές υγειονομικής περίθαλψης δεν ισχύουν οι καταστατικές διατάξεις του ΤΥΔΑ αλλά ο ενιαίος κανονισμός παροχών του ΕΟΠΥΥ, τον οποίο μπορείτε να βρείτε εδώ
Κατά συνέπεια πρέπει να αφαιρεθούν τα αναφερόμενα στις σελίδες 14 έως 31 που αφορούν τις παροχές υγειονομικής περίθαλψης. Καθώς επίσης κάθε αναφορά και στοιχείο στις επόμενες σελίδες για τον Τομέα Υγείας.

Β. Ισχύον Νομοθετικό Πλαίσιο, μετά το Ν.4387/2016:
1)Ειδικά για τον κλάδο  προνοίας (εφάπαξ) του τέως ΤΠΔΑ νυν ΕΤΑΕΠ ισχύει το άρθρο 35 του ν.4387/2016 (ΦΕΚ Α 85), το οποίο έχει ως εξής (μετά τις τροποποιήσεις με τους Ν.4393/2016, 4415/2016, 4445/2016 και 4461/2017):

1. Από 1.1.2017 στην ασφάλιση του κλάδου εφάπαξ παροχών του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. υπάγονται υποχρεωτικά τα πρόσωπα που είχαν ήδη κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπαχθεί στην ασφάλιση των ταμείων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών, σύμφωνα με την περίπτωση α' της παρ. 4 του άρθρου 37 του Ν. 4052/2012 (Α' 41), όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 76 του παρόντος, καθώς και όσοι, σύμφωνα με την περίπτωση β' της παρ. 4 του άρθρου 37 του Ν. 4052/2012 όπως αντικαθίσταται με το άρθρο 76 του παρόντος αναλαμβάνουν εργασία ή απασχόληση ή αποκτούν ιδιότητα, η οποία, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις των ως άνω ταμείων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών, όπως ίσχυαν έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, δημιουργούσαν υποχρέωση υπαγωγής στην ασφάλιση για εφάπαξ παροχή των εν λόγω ταμείων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών.
2. Από 1.1.2017 πόροι του κλάδου εφάπαξ παροχών του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. είναι: α. Τα έσοδα από τις προβλεπόμενες εισφορές υπέρ των ταμείων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών πρόνοιας που εντάσσονται στο Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. του άρθρου 74 του νόμου αυτού, σύμφωνα με την περίπτωση β' της παρ. 4 του άρθρου 36 του Ν. 4052/2012, όπως η παράγραφος αυτή προστέθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 75 του παρόντος, οι πρόσοδοι περιουσίας, καθώς και η απόδοση των κεφαλαίων και αποθεματικών αυτών και κάθε άλλο έσοδο και πόρος που προβλέπεται στην οικεία νομοθεσία ή άλλες γενικές διατάξεις. «β. Τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών, όπου προβλέπεται εργοδοτική εισφορά για τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους μισθωτούς. Από 1.1.2017 το ποσό της μηνιαίας εισφοράς στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. των ασφαλισμένων από 1.1.1993 και εφεξής μισθωτών και όλων των πριν και μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένων αυτοτελώς απασχολούμενων, ορίζεται σε ποσοστό 4%, υπολογιζόμενο για τους μισθωτούς επί των ασφαλιστέων αποδοχών τους, όπως προσδιορίζονται στα άρθρα 5 και 38, και για τους αυτοτελώς απασχολούμενους επί του εισοδήματός τους, όπως ειδικότερα προσδιορίζεται στο άρθρο 39, εφαρμοζομένου και του άρθρου 98. Για το ύψος και τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών των μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένων μισθωτών, εφαρμόζονται οι επιμέρους καταστατικές διατάξεις των εντασσόμενων ταμείων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών προνοίας στο Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., με εξαίρεση τους μισθωτούς ασφαλισμένους στους τομείς προνοίας του τ. ΕΤΑΠ - ΜΜΕ, των οποίων τα ποσοστά εισφορών υπολογίζονται επί των ασφαλιστέων αποδοχών τους, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 38 του παρόντος. Κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει το θέμα διαφορετικά καταργείται».
3.α. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η εφάπαξ παροχή απονέμεται εφόσον ο ασφαλισμένος έλαβε κύρια σύνταξη λόγω γήρατος ή οριστικής αναπηρίας και συντρέχουν οι απαιτούμενες χρονικές προϋποθέσεις από τη νομοθεσία που διέπει το τελευταίο από τα εντασσόμενα ταμεία, τομείς, κλάδους ή λογαριασμούς κατά την ημερομηνία ένταξης ή, σε περίπτωση διακοπής της ασφάλισης πριν από την ημερομηνία ένταξης, λαμβάνονται υπόψη οι χρονικές προϋποθέσεις από τη νομοθεσία που διέπει το τελευταίο ταμείο, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό ασφάλισης στον οποίο υπήρχε ασφάλιση και ισχύουν κατά την ημερομηνία ένταξης. Αν ο ασφαλισμένος λαμβάνει σύνταξη από ταμείο, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό που χορηγεί προσυνταξιοδοτική παροχή, απονέμεται η εφάπαξ παροχή, εφόσον ο ασφαλισμένος έλαβε προσυνταξιοδοτική παροχή. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος παύουν να ισχύουν οι καταστατικές διατάξεις των ταμείων, τομέων, κλάδων ή λογαριασμών του άρθρου 75 του παρόντος από τις οποίες προβλεπόταν ως προϋπόθεση για τη χορήγηση εφάπαξ παροχής η προηγούμενη συνταξιοδότηση από φορέα επικουρικής ασφάλισης. β. Σε περίπτωση θανάτου ασφαλισμένου, που δεν είχε αποκτήσει κατά το χρόνο του θανάτου του δικαίωμα για λήψη εφάπαξ παροχής, δηλαδή ασφαλισμένου, ο οποίος απεβίωσε πριν την επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου, γήρατος ή αναπηρίας, χορηγείται εφάπαξ παροχή στα πρόσωπα της οικογένειάς του, εφόσον συντρέχουν οι χρονικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω θανάτου, του φορέα κύριας ασφάλισης στον οποίο ήταν ασφαλισμένος ο θανών. Αν, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, δεν υπάρχουν πρόσωπα της οικογένειας που δικαιούνται σύνταξη εξαιτίας του θανάτου του ασφαλισμένου, η εφάπαξ παροχή χορηγείται στον επιζώντα σύζυγο και στα τέκνα αυτού ανάλογα με το κληρονομικό τους δικαίωμα. Αν, σύμφωνα με τα ανωτέρω εδάφια, δεν υπάρχουν πρόσωπα που να δικαιούνται την εφάπαξ παροχή, εφόσον ο θανών είχε συμπληρώσει κατά το χρόνο θανάτου του εικοσαετή τουλάχιστον ασφάλιση, αυτή καταβάλλεται στους γονείς, αδελφούς/ ες του θανόντος ασφαλισμένου, κατά το ποσοστό του κληρονομικού τους δικαιώματος. Εάν ο ασφαλισμένος απεβίωσε μετά την έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης (γήρατος ή αναπηρίας), η εφάπαξ παροχή χορηγείται, σύμφωνα με τις διατάξεις περί κληρονομικής διαδοχής. γ. Δεν επιτρέπεται προκαταβολή της εφάπαξ παροχής και κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.
4. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος το ποσόν της εφάπαξ παροχής με την επιφύλαξη των οριζομένων στην παράγραφο 9 του παρόντος άρθρου, ισούται με το άθροισμα του τμήματος της εφάπαξ παροχής που αντιστοιχεί για τα έτη ασφάλισης μέχρι την 31.12.2013 και του τμήματος της εφάπαξ παροχής που αντιστοιχεί για τα έτη ασφάλισης από 1.1.2014 και εφεξής. α. Για χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί έως και την 31.12.2013:
αα. Για τους μισθωτούς:
Για τους μισθωτούς με εισφορά ύψους 4% επί των αποδοχών, η εφάπαξ παροχή αποτελείται από το γινόμενο του εξήντα τοις εκατό (60 %) των αποδοχών, επί των οποίων έγιναν οι νόμιμες κρατήσεις, υπέρ του κλάδου επί του δεκαδικού αριθμού των ετών ασφάλισης έως και την 31.12.2013, με ακρίβεια δεύτερου δεκαδικού ψηφίου. «Ως αποδοχές για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής, νοείται ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη έως και τις 31.12.2013, εφόσον υπεβλήθησαν σε ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του κλάδου, χωρίς να υπολογίζονται τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας. «Ο ως άνω μέσος όρος προσαυξάνεται ετησίως κατά τον τρόπο που προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 8 του παρόντος. Ειδικότερα, ο μέσος ετήσιος γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής εφαρμόζεται από το επόμενο έτος μετά το καταληκτικό της ανωτέρω πενταετίας, έως και το προηγούμενο έτος της αποχώρησης από την υπηρεσία ή την εργασία. Ο σωρευμένος συντελεστής που προκύπτει από τους δείκτες της παραγράφου 4 του άρθρου 8 δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα (1)». Για τους μισθωτούς με εισφορά ύψους διάφορου του 4% ή με σταθερό ποσό εισφοράς το ως άνω ποσοστό (60%) θα αναπροσαρμόζεται αναλογικά ως προς το ύψος της εισφοράς, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Φορέα και κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής.«Στην περίπτωση αυτή το ως άνω ποσοστό δεν μπορεί να υπερβαίνει το εκατό τοις εκατό (100%)». Στις περιπτώσεις που ο δικαιούμενος εφάπαξ παροχής έχει μισθοδοτηθεί για λιγότερο από πέντε (5) έτη, για τον υπολογισμό του μέσου όρου πενταετίας θα λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος της πενταετίας ομοιοβάθμου του ή ασφαλισμένου με τα ίδια έτη ασφάλισης. Αν δεν είναι δυνατός ο υπολογισμός πενταετίας, ο υπολογισμός γίνεται με βάση το σύνολο του χρόνου ασφάλισης που έχει πραγματοποιηθεί. «Ειδικά για τους ασφαλισμένους του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων και των φορέων πρόνοιας υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. που αποχώρησαν από την 1.1.2014 έως την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 (Α' 85), ως αποδοχές για τον υπολογισμό του τμήματος αυτού της εφάπαξ παροχής νοείται ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη πριν από την αποχώρησή του, εφόσον καταβλήθηκαν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του Ταμείου, χωρίς να υπολογίζονται τα δώρα εορτών και αδείας». «Για τον υπολογισμό του τμήματος της εφάπαξ παροχής των ασφαλισμένων του Ταμείου Πρόνοιας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΑΕΝ) και του Ταμείου Πρόνοιας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΠΚΠΕΝ) για χρόνο ασφάλισης που έχει πραγματοποιηθεί έως και τις 31.12.2013, ως ποσοστό εισφοράς θεωρείται το ποσοστό 4% και το ποσοστό αναπλήρωσης καθορίζεται στο 60% επί τεκμαρτών συντάξιμων αποδοχών. Οι τεκμαρτές συντάξιμες αποδοχές προσδιορίζονται με τη χρήση εισφορών εικοσαετίας έως και 31.12.2013, οι οποίες αναπροσαρμόζονται με το επιτόκιο επιστροφής εισφορών όπως ισχύει την 31η.12.2013, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 9 του ν. 2335/1995 (Α'185) και στην υπουργική απόφαση Φ. 80000/οικ.26625/1319/2006 (Β'1772). Ο μέσος όρος των τεκμαρτών αποδοχών αποτελεί τις συντάξιμες αποδοχές για τα έτη ασφάλισης έως και τις 31.12.2013. Μετά το έτος 2013 έως και το έτος αποχώρησης από την υπηρεσία ή την εργασία λόγω οριστικής συνταξιοδότησης ο ως άνω μέσος όρος των τεκμαρτών αποδοχών προσαυξάνεται ετησίως κατά την ετήσια μεταβολή μισθών, η οποία υπολογίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Ο σωρευμένος συντελεστής που προκύπτει από την ετήσια μεταβολή μισθών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα (1)».
ββ. Για τους αυτοτελώς απασχολούμενους:
Για τους αυτοτελώς απασχολούμενους με εισφορά ύψους 4%, η εφάπαξ παροχή αποτελείται «από το γινόμενο του εξήντα τοις εκατό (60%)» των αποδοχών επί των οποίων έγιναν οι νόμιμες κρατήσεις, επί του δεκαδικού αριθμού των ετών ασφάλισης έως και την 31.12.2013, με ακρίβεια δευτέρου δεκαδικού ψηφίου. Για τους αυτοτελώς απασχολούμενους με εισφορά ύψους διάφορου του 4% ή με σταθερό ποσό εισφοράς, «ως άνω ποσοστό (60%) αναπροσαρμόζεται» αναλογικά ως προς το ύψος της εισφοράς, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Φορέα και κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής.«Στην περίπτωση αυτή το ως άνω ποσοστό δεν μπορεί να υπερβαίνει το εκατό τοις εκατό (100%)». «Ως αποδοχές για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής νοείται ο μέσος όρος των τιμών των ασφαλιστικών κατηγοριών, επί των οποίων υπεβλήθησαν ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του κλάδου, κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη έως και τις 31.12.2013, όπως οι εν λόγω τιμές είχαν διαμορφωθεί κατά το καταληκτικό της πενταετίας έτος. «Ο ως άνω μέσος όρος προσαυξάνεται ετησίως κατά τον τρόπο που προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 8 του παρόντος. Ειδικότερα, ο μέσος ετήσιος γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής εφαρμόζεται από το επόμενο έτος μετά το καταληκτικό της ανωτέρω πενταετίας, έως και το προηγούμενο έτος της αποχώρησης από το επάγγελμα ή την εργασία. Ο σωρευμένος συντελεστής που προκύπτει από τους δείκτες της παρ. 4 του άρθρου 8 δεν μπορεί να είναι μικρότερος από ένα (1)». Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και ύστερα από οικονομική έκθεση καθορίζονται οι ασφαλιστικές κατηγορίες για όσους αυτοτελώς απασχολούμενους η εισφορά τους δεν προκύπτει ως ποσοστό επί ασφαλιστικής κατηγορίας, καθώς και κάθε άλλο θέμα που απαιτείται για την εφαρμογή της περίπτωσης αυτής. β. Για το χρόνο ασφάλισης που πραγματοποιείται από την 1.1.2014 και εφεξής: Για τους μισθωτούς και αυτοτελώς απασχολούμενους το τμήμα της εφάπαξ παροχής που αναλογεί στα έτη ασφάλισης από 1.1.2014 και εφεξής, υπολογίζεται με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση. Οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται από 1.1.2014 και εφεξής για κάθε ασφαλισμένο τηρούνται σε ατομικές μερίδες. Με βάση την αρχή της ισοδυναμίας το ποσό της εφάπαξ παροχής ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης. Η συσσώρευση των εισφορών θα γίνει με το πλασματικό ποσοστό επιστροφής, το οποίο προκύπτει από την ετήσια ποσοστιαία μεταβολή των συντάξιμων αποδοχών των ασφαλισμένων. γ. Για την εφαρμογή των ανωτέρω περιπτώσεων α' και β' ισχύουν τα εξής: Το τμήμα της απονεμόμενης εφάπαξ παροχής για τα έτη ασφάλισης από 1.1.2014 και εφεξής προκύπτει από τον παρακάτω τύπο:

Όταν η εισφορά δεν προκύπτει ως ποσοστό επί μιας βάσης υπολογισμού εισφορών, πρέπει αυτή να μετατρέπεται ως ποσοστό επί βάσης εισφορών, ώστε αυτή η βάση εισφορών να λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό του ετήσιου πλασματικού ποσοστού επιστροφής. Αυτοί που ασφαλίστηκαν πρώτη φορά πριν την 1.1.2014 το ποσό της εφάπαξ παροχής αποτελείται από δύο τμήματα και προκύπτει από τον παρακάτω τύπο:

Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή της διάταξης αυτής.
5. Εκκρεμείς αιτήσεις χορήγησης εφάπαξ παροχής για αποχωρήσεις από την υπηρεσία ή την εργασία ή το επάγγελμα από 1.9.2013 και εφεξής, σε όποιο στάδιο της διοικητικής διαδικασίας και αν ευρίσκονται κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, κρίνονται ως προς τον τρόπο υπολογισμού της παροχής βάσει των διατάξεων του άρθρου αυτού.
6. Οι φορείς που χορηγούν εφάπαξ παροχή με το καθεστώς του N. 103/1975 (Α' 167) για χρόνους ασφάλισης μέχρι 31.12.2005, εξακολουθούν να τα καταβάλλουν οι ίδιοι σύμφωνα με όσα ορίζονται στο παρόν άρθρο. Για τους ασφαλισμένους στο καθεστώς του Ν. 103/1975 (Α' 167), μετέπειτα Κλάδο Πρόνοιας Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και Τομέα Πρόνοιας Ν.Π.Δ.Δ. του Τ.Π.Δ.Υ., χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση δικαιώματος χορήγησης εφάπαξ παροχής με το καθεστώς του Ν. 103/1975 (Α' 167) από τα Ν.Π.Δ.Δ. είναι ο χρόνος ασφάλισης που έχει διανυθεί στο καθεστώς του Ν. 103/1975 (Α' 167), ο χρόνος ασφάλισης που έχει πραγματοποιηθεί σε οποιοδήποτε ταμείο, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό πρόνοιας που εντάσσεται στο Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. μέχρι την ένταξή του σε αυτό. Μετά την 1.1.2017 χρόνος ασφάλισης για θεμελίωση δικαιώματος χορήγησης εφάπαξ παροχής με το καθεστώς του Ν. 103/1975 (Α' 167) αποτελεί και ο χρόνος ασφάλισης που έχει διανυθεί στην ασφάλιση του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.. Η εφάπαξ παροχή, την οποία δικαιούνται οι αποχωρούντες ασφαλισμένοι, υπολογίζεται με βάση τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 περίπτωση α' του παρόντος άρθρου, για όλο το χρόνο υπηρεσίας τους που έχει διανυθεί από 1.10.1975 έως 31.12.2013 και καταβάλλεται κατ' αναλογία από το νομικό πρόσωπο, στο οποίο ετηρείτο ο λογαριασμός του Ν. 103/1975 (Α' 167) και στον οποίο ήταν ασφαλισμένος ο υπάλληλος τις 31.12.2005 ή πριν την ημερομηνία αυτή σε περίπτωση μετάταξης/ μεταφοράς και το υπόλοιπο ποσό από το Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. για το χρονικό διάστημα ασφάλισης έως 31.12.2013 σε οποιοδήποτε ταμείο, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό πρόνοιας που εντάσσεται σε αυτό. Για το χρονικό διάστημα μετά από την 1.1.2014 και εφεξής η εφάπαξ παροχή υπολογίζεται και αποδίδεται από τον οικείο φορέα με βάση τα οριζόμενα στην περίπτωση β' της παραγράφου 4 του παρόντος. Σε περίπτωση ανεπάρκειας των σχηματιζόμενων Κεφαλαίων του οικείου λογαριασμού του Ν. 103/1975 (Α' 167) για την καταβολή του αναλογούντος ποσού βοηθήματος, τούτο συμπληρώνεται κατά το ποσό που υπολείπεται από το ίδιο το Ν.Π.Δ.Δ. στο οποίο ετηρείτο ο λογαριασμός και σε καμιά περίπτωση δεν βαρύνει το Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.. Σε περίπτωση μετατροπής, κατάργησης ή συγχώνευσης του Ν.Π.Δ.Δ., η επιβάρυνση για την κάλυψη του ανωτέρω ποσού καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του διάδοχου εργασιακού φορέα ή τον Κρατικό Προϋπολογισμό σε περίπτωση μεταφοράς των υπαλλήλων στο Δημόσιο και σε καμία περίπτωση από το Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.. [Απαλείφονται δύο εδάφια *&* βλ. σχόλια]
7. Στους μη δικαιούμενους εφάπαξ παροχής από υπηρεσία, εργασία ή επάγγελμα, για το οποίο ασφαλίστηκαν σε ταμείο, τομέα, κλάδο και λογαριασμό πρόνοιας για χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον τριών (3) ετών ή σε περίπτωση θανάτου αυτών στα πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 3β, εφόσον ο θανών είχε συμπληρώσει τον παραπάνω χρόνο ασφάλισης, επιστρέφονται οι ατομικές τους εισφορές, ύστερα από αίτησή τους, η οποία υποβάλλεται μετά την επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου μαζί με τη συνταξιοδοτική απόφαση, θετική ή απορριπτική, του φορέα κύριας ασφάλισης. Για επιστροφή ατομικών εισφορών που καταβλήθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών για χρόνο ασφάλισης έως 31.12.2013 το επιστρεπτέο ποσό προκύπτει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 9 του Ν. 2335/1995 (Α' 185) και την υπουργική απόφαση Φ.80000/οικ.26625/1319/17.11.2006 (Β' 1772). Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1.1.2014 και εφεξής το ύψος του επιστρεπτέου ποσού προκύπτει από τη συσσωρεμένη αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα.
8. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου κάθε άλλη γενική ή ειδική ή καταστατική διάταξη της νομοθεσίας που προβλέπει διαφορετικά από τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο καταργείται. Η παρ. 3 του άρθρου 220 του Ν. 4281/2014 (Α' 160) καταργείται από τότε που άρχισε να ισχύει.
9. Ειδικά, η εφάπαξ παροχή που καταβάλλεται στους δικαιούχους των Τομέων Πρόνοιας του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.), του Ταμείου Αρωγής Λιμενικού Σώματος (Τ.Α.Λ.Σ.), εφεξής «Ταμεία», και τους μετόχους των Ειδικών Λογαριασμών Αλληλοβοηθείας Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, εφεξής «Ειδικοί Λογαριασμοί», καταβάλλεται, σύμφωνα με τους όρους και προϋποθέσεις των οικείων καταστατικών διατάξεων και υπολογίζεται ως εξής: α. Για όσους υπέβαλαν σχετική αίτηση έως την 31.12.2014 υπολογίζεται, σύμφωνα με τις οικείες καταστατικές διατάξεις των Ταμείων και των Ειδικών Λογαριασμών. β. Για όσους υπέβαλαν ή υποβάλλουν σχετική αίτηση μετά την 1.1.2015, υπολογίζεται αθροιστικά, για το μεν χρόνο μετοχικής σχέσης έως την 31.12.2014, σύμφωνα με τις οικείες καταστατικές διατάξεις των Ταμείων και των Ειδικών Λογαριασμών, για το δε χρόνο μετοχικής σχέσης από 1.1.2015 και εφεξής, σύμφωνα με την τεχνική βάση διανεμητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (ΝΟΟ), κατά το μαθηματικό τύπο της παρ. 4γ του παρόντος.
10. Η εφάπαξ παροχή καταβάλλεται κατ' απόλυτη προτεραιότητα σε όλους τους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή σε όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του Ν. 612/1977 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, ή με βάση τις διατάξεις που αναφέρονται στα πρόσωπα του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α' της παρ. 1 των άρθρων 1 και 26 του Π.δ. 169/2007 (Α' 210) είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσους λαμβάνουν επίδομα, σύμφωνα με το άρθρο 42 του Ν. 1140/1981, όπως ισχύει για τις κύριες και επικουρικές συντάξεις.
11. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μετά από γνώμη του Δ.Σ. του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., ρυθμίζεται κάθε αναγκαίο θέμα που προκύπτει κατά την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
Προς εφαρμογή του άνω νόμου εξεδόθη η Εγκύκλιος με αρ.  Φ80020/οικ. 26004/Δ15.403/26.9.2017, όπου προβλέπει σχετικά για το εν λόγω θέμα: «…4) Αναφορικά με όσους αυτοτελώς απασχολούμενους των τέως Τομέων Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών, …………….που η εισφορά τους δεν προκύπτει ως ποσοστό επί ασφαλιστικής κατηγορίας και για τους οποίους με βάση την υπ΄ αρίθμ. Φ.80020/44136/Δ15.747/20-10-2016 – Β΄ 3455/26-10-2016 Υ.Α. καθορίστηκαν οι ασφαλιστικές τους κατηγορίες, όσον αφορά την ετήσια προσαύξηση των αποδοχών τους όπως αυτές καθορίζονται από το συνδυασμό των διατάξεων της υποπερ. ββ της περ. α της παρ. 4 του άρθ. 35 του ν.4387/2016 και της ως άνω Υ.Α., επισημαίνονται τα εξής:
α) τ. ΕΤΑΑ/Τομέας Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών: Υπάρχουν 5 κατηγορίες τεκμαρτών αποδοχών ΔΑ1 έως ΔΑ5. Το τεκμαρτό μηνιαίο εισόδημα (ΜΕ) για μηνιαία εισφορά 4% προκύπτει για κάθε κατηγορία με χρήση μαθηματικού τύπου: ΜΕ=Ετήσια εισφορά χ 35% χ 25/12. Σε περιπτώσεις που η τελευταία πενταετία καταβολής εισφορών είναι διαφορετική του διαστήματος 2009-2013, ως ετήσια εισφορά θεωρείται η ισχύουσα για το έτος 2013 που είναι το τελευταίο της πενταετίας 2009-2013 με βάση την οποία εκπονήθηκε η οικονομική μελέτη για τον καθορισμό των ασφαλιστικών κατηγοριών του εν λόγω τομέα…..».
Στο Παράρτημα  Ι της εγκυκλίου αυτής, αποτυπώνεται η εξέλιξη ετησίων μεταβολών του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ στο Παράρτημα ΙΙ, παραδείγματα προσαύξησης υπολογισμού αποδοχών μισθωτών και αυτοτελώς απασχολούμενων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΑ.

Γ. Ελλείψεις
1) Η υπάρχουσα αναλογιστική μελέτη δεν αποτυπώνει το άνω νέο θεσμικό πλαίσιο, αλλά αρκείται στο γεγονός ότι για το διάστημα από 1-1-2014 εφαρμόζεται το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης (ανταποδοτικό σύστημα), που δημιουργεί ατομική μερίδα ασφαλισμένου, ενώ ως 31-12-2013 «υπολογίζεται ως το 60% των αποδοχών επί των οποίων έγιναν οι νόμιμες κρατήσεις υπέρ του κλάδου επί του δεκαδικού αριθμού των ετών ασφάλισης έως και την 31/12/2013, με ακρίβεια δεύτερου δεκαδικού ψηφίου. Ως αποδοχές για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής, νοείται ο μέσος όρος των αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος κατά τα πέντε (5) τελευταία έτη έως και την 31-12-2013.». Επίσης ενώ έλαβε υπόψη τις εισφορές των ήδη ασφαλισμένων των τελευταίων οκτώ ετών, σύμφωνα με το αρχείο που της παραδόθηκε, στο σενάριο για την εφαρμογή του Ν. 4387/2016, «έγινε προσομοίωση μισθού κάθε ασφαλισμένου λαμβάνοντας υπόψη το ύψος των εισφορών κάθε ασφαλισμένου και την κατανομή των εισοδημάτων για τους δικηγόρους σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών και τις φορολογικές αρχές». Επομένως κατ’αρχάς δεν προκύπτουν από την αναλογιστική μελέτη για τον κλάδο εφάπαξ, σύμφωνα με το άνω θεσμικό πλαίσιο: α) Η λήψη υπόψιν των άνω εγκυκλίων , σύμφωνα με τις οποίες υπάρχουν πέντε κατηγορίες τεκμαρτών αποδοχών των εισοδημάτων των δικηγόρων. Με δεδομένο ότι μέχρι 1-1-2017 οι δικηγόροι κατέβαλαν εφάπαξ ετήσιο ποσό για τον κλάδο προνοίας, σύμφωνα με τα καταστατικές διατάξεις του ΤΠΔΑ και αναλόγως εάν ήταν «παλαιοί» (μέχρι 31-12-1992) και «νέοι» ασφαλισμένοι, θα έπρεπε να γίνει κατανομή των δικηγόρων και δη των 24.375, που σύμφωνα με το παραδοθέν αρχείο είναι οι ασφαλισμένοι στο ΤΠΔΑ, στις άνω πέντε κατηγορίες τεκμαρτών αποδοχών των εισοδημάτων τους, και όχι με βάση το πραγματικό εισόδημά τους, σύμφωνα με τις φορολογικές και άλλες αρχές. Αυτό επιτάσσει το άνω θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να προκύψει σαφής απεικόνιση των υποχρεώσεων του τέως ΤΠΔΑ προς τους ασφαλισμένους του για τον κλάδο εφάπαξ, ενώ αντίθετη προσομοίωση, όπως αυτή της αναλογιστικής μελέτης, καταλήγει σε λάθος συμπεράσματα, εφόσον εξέλαβε υπόψιν και λάθος δεδομένα, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσο του ν.4387/2016

Στη σελίδα 35 αναφέρεται πως ζητήθηκε και δεν παραδόθηκε αναλυτική περιουσιακή κατάσταση του Ταμείου κατά την 31.12.2016 και δεν δόθηκε. Θεωρούμε πως αυτό πρέπει να ζητηθεί και πάλι μετ’επιτάσεως καθόσον εξ αυτού θα κριθεί η βιωσιμότητα ή μη του Τομέα Προνοίας.
2) Δεν αποτυπώνεται στην αναλογιστική μελέτη ο αριθμός των εκκρεμών αιτήσεων, ο οποίος είναι και απαραίτητος να αποτυπωθεί, σε σχέση και με τις υποχρεώσεις του κλάδου εφάπαξ του ΤΠΔΑ. Επιπλέον, σύμφωνα με το άνω θεσμικό πλαίσιο (παρ. 5 του άρθρου 35 του ν.4387/2016) «Εκκρεμείς αιτήσεις χορήγησης εφάπαξ παροχής για αποχωρήσεις από την υπηρεσία ή την εργασία ή το επάγγελμα από 1.9.2013 και εφεξής, σε όποιο στάδιο της διοικητικής διαδικασίας και αν ευρίσκονται κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, κρίνονται ως προς τον τρόπο υπολογισμού της παροχής βάσει των διατάξεων του άρθρου αυτού. «. Ως εκ τούτου χρειάζεται όχι μόνο να αποτυπωθεί ο αριθμός των εκκρεμών αιτήσεων, αλλά και η κατανομή αυτών ως ασκηθείσες πριν ή μετά την 1.9.2013, όπου ίσχυε έτερο θεσμικό πλαίσιο των καταστατικών διατάξεων του ΤΠΔΑ και των νομοθετικών παρεμβάσεων στον κλάδο εφάπαξ του ΤΠΔΑ μέχρι την ψήφιση του ν.4387/2016,  ώστε να οριστικοποιηθούν και οι υποχρεώσεις αυτού προς τους ασφαλισμένους του.
3) Με βάση την παρ. 8 του άνω άρθρου 35 ν.4387/2016, με βάση την οποία «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου κάθε άλλη γενική ή ειδική ή καταστατική διάταξη της νομοθεσίας που προβλέπει διαφορετικά από τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο καταργείται», δεν εμφανίζει ιδιαίτερη χρησιμότητα η αναφορά στις καταστατικές διατάξεις του τέως ΤΠΔΑ, εφόσον αυτές έχουν καταργηθεί, ούτε η προσομοίωση της αναλογιστικής μελέτης για την σύγκριση των αποτελεσμάτων της συνέχισης της εφαρμογής αυτών, σε σχέση με τον ν.4387/2016. Με δεδομένο ότι σκοπός είναι η μετατροπή του κλάδου εφάπαξ του ΤΠΔΑ σε επαγγελματικό ταμείο προαιρετικής ασφάλισης, το ορθότερο θα ήταν να αποτυπωθούν στην αναλογιστική μελέτη, αφενος μεν οι επιπτώσεις του ν.4387/2016 στον κλάδο εφάπαξ, ως ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αφετέρου δε να αποτυπωθεί η πλήρης περιουσία του κλάδου εφάπαξ, ως κλαδου με λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια του νυν ΕΤΕΑΕΠ, τόσο σε ενεργητικό (λογαριασμοί στην ΤτΕ, αποθεματικά, κοινωνικοί πόροι, τυχόν ακίνητη περιουσία, ομόλογα κτλ), όσο και σε παθητικό (εκκρεμείς αιτήσεις λήψης εφάπαξ, απαιτήσεις τρίτων κτλ), ώστε να αποτυπωθεί η δυνατότητα μετατροπής αυτού σε επαγγελματικό ταμείο προαιρετικής ασφάλισης, με διανομή του τυχόν αποθεματικού στους ήδη ασφαλισμένους, αναλόγως των χρόνων υπηρεσίας, και συνέχιση της ασφάλισης σε όσους το επιθυμούν με σαφές σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης, αναλόγως των ετών ασφάλισης, των καταβληθέντων εισφορών στην ατομική μερίδα ασφαλισμένου και στην ασφαλιστική κλάση που ανήκει.
4) Στη σελίδα 35 αναφέρεται πως ζητήθηκε και δεν παραδόθηκε αναλυτική περιουσιακή κατάσταση του Ταμείου κατά την 31.12.2016 και δεν δόθηκε. Θεωρούμε πως αυτό πρέπει να ζητηθεί και πάλι μετ’επιτάσεως καθόσον εξ αυτού θα κριθεί η βιωσιμότητα ή μη του Τομέα Προνοίας. Για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα πρέπει να ζητηθούν και οι οικονομικές καταστάσεις των τελευταίων πέντε ετών (ισολογισμοί κλπ.). Παράλληλα θα πρέπει να ζητηθούν τα διαθέσιμα υπόλοιπα κατά την 31.12.2017 στην Τράπεζα της Ελλάδος, με ανάλυση συμμετοχής στο Κοινό Κεφάλαιο των ΦΚΑ που τηρείται στην ΤτΕ (ονομαστική και τρέχουσα αξία μεριδίων, λήξη ομολόγων κλπ.).
5) Δεν φαίνεται να έχει ληφθεί υπόψη η εισφορά των εμμίσθων δικηγόρων, οι οποίοι καταβάλουν ποσοστό 4% επί της παγίας αντιμισθίας τους (άρθρο 35 Ν.4387/2016). Αν υπολογίσουμε πως οι έμμισθοι δικηγόροι ανέρχονται σε περίπου 4.000, υπάρχει ένα σημαντικό έσοδο για το ΤΠΔΑ.
Για τον ίδιο ακριβώς λόγο θα πρέπει να ζητηθούν και οι οικονομικές καταστάσεις των τελευταίων πέντε ετών (ισολογισμοί κλπ.).Παράλληλα θα πρέπει να ζητηθούν τα διαθέσιμα υπόλοιπα κατά την 31.12.2017 στην Τράπεζα της Ελλάδος, με ανάλυση συμμετοχής στο Κοινό Κεφάλαιο των ΦΚΑ που τηρείται στην ΤτΕ (ονομαστική και τρέχουσα αξία μεριδίων, λήξη ομολόγων κλπ.).Τέλος θα πρέπει να ζητηθεί ο αριθμός των εκκρεμών (επί τριετία) αιτήσεων απονομής εφάπαξ βοηθήματος καθώς και αν για την ικανοποίηση αυτών, χρησιμοποιούνται διαθέσιμα του ΤΠΔΑ ή από τα κεφάλαια που διατίθενται για πληρωμή ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων Δημοσίου.
6) Δεν φαίνεται να έχει ληφθεί υπόψη η εισφορά των εμμίσθων δικηγόρων, οι οποίοι καταβάλουν επιπλέον ποσοστό 4% επί της παγίας αντιμισθίας τους (άρθρο 35 Ν.4387/2016). Αν υπολογίσουμε πως οι έμμισθοι δικηγόροι ανέρχονται σε περίπου 4.000, υπάρχει ένα σημαντικό έσοδο για το ΤΠΔΑ.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι για το έτος 2017 και μέχρι το Μάρτιο του 2018 δεν έχουν εισπραχθεί οι εισφορές 4% για τον ΤΠΔΑ με βάση τα ειδοποιητήρια που αναρτά ο ΕΦΚΑ.

Δ. Προτάσεις
1. Για να μπορέσει να γίνει κατανοητός ο νέος τρόπος εισφορών, οι οποίες εισπράττονται επί μηνιαίας βάσεως θα πρέπει να υπάρξει ένας πίνακας με τις εισφορές ανά κατηγορία εισοδήματος. Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι εκπτώσεις του άρθρου 98 του Ν.4387/2016 που ισχύουν για τα επόμενα χρόνια μέχρι το 2021.
Παρακάτω ακολουθεί πίνακας με τις εισφορές πρόνοιας των Δικηγόρων Αθηνών αναλόγως με το εισόδημά τους:
ΚΑΘΑΡΟ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΜΗΝΙΑΙΑΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΕΤΗΣΙΑΣ ΕΙΣΦΟΡΑ
0-7.032 (χωρίς έκπτωση)
23,42
281,04
7.033-8.000
25,03
300,36
8.001-9.000
26,69
320,28
9.001-10.000
28,35
340,2
10.001-11.000
30,01
360,12
11.001-12.000
31,67
380,04
12.001-13.000
33,34
400,08
13.001-14.000
35,04
420,48
14.001-15.000
36,77
441,24
15.001-16.000
38,53
462,36
16.001-17.000
40,32
483,84
17.001-18.000
42,15
505,8
18.001-19.000
44,01
528,12
19.001-20.000
45,9
550,8
20.001-21.000
47,82
573,84
21.001-22.000
49,78
597,36
22.001-23.000
51,41
616,92
23.001-24.000
53,44
641,28
24.001-25.000
55,5
666
25.001-26.000
57,6
691,2
26.001-27.000
59,73
716,76
27.001-28.000
61,89
742,68
28.001-29.000
64,09
769,08
29.001-30.000
66,42
797,04
30.001-31.000
68,58
822,96
31.001-32.000
70,24
842,88
32.001-33.000
72,57
870,84
33.001-34.000
74,93
899,16
34.001-35.000
77,32
927,84
35.001-36.000
79,75
957
36.001-37.000
82,21
986,52
37.001-38.000
84,7
1016,4
38.001-39.000
87,23
1046,76
39.000-40.000
89,79
1077,48
40.001-41.000
92,38
1108,56
41.001-42.000
95,01
1140,12
42.001-43.000
97,67
1172,04
43.001-44.000
100,37
1204,44
44.001-45.000
103,09
1237,08
45.001-46.000
105,85
1270,2
46.001-47.000
108,65
1303,8
47.001-48.000
111,47
1337,64
48.001-49.000
114,33
1371,96
49.001-50.000
117,23
1406,76
50.001-51.000
120,15
1441,8
51.001-52.000
123,11
1477,32
52.001-53.000
126,1
1513,2
53.001-54.000
129,13
1549,56
54.001-55.000
132,19
1586,28
55.001-56.000
135,28
1623,36
56.001-57.000
138,41
1660,92
57.001-58.000
141,56
1698,72
58.001-59.000
144,89
1738,68
59.001-60.000
148,22
1778,64
60.001-61.000
151,52
1818,24
61.001-62.000
154,88
1858,56
62.001-63.000
158,21
1898,52
63.001-64.000
161,54
1938,48
64.001-65.000
164,87
1978,44
65.001-66.000
168,2
2018,4
66.001-67.000
171,53
2058,36
67.001-68.000
174,86
2098,32
68.001-69.000
178,19
2138,28
69.001-70.032
181,52
2178,24
70.032 και πάνω
184,85
2218,2

·         Στον πίνακα έχουν υπολογιστεί οι εκπτώσεις του άρθρου 98, ενώ υπάρχει πιθανότητα μικρής διαφοροποίησης, λόγω δεκαδικών (Αυτονόητο είναι πως πρέπει να ελεγχθεί η ακρίβεια από τους αναλογιστές).
·         Στον πίνακα οι υπολογισμοί των ποσών έχουν γίνει με βάση το ανώτερο ποσόν ΚΦΑ (πχ. στο εισόδημα 7.033-8.000 η εισφορά αφορά ΚΦΑ 8.000.
·         Από 2021 και εφόσον δεν συνεχιστούν οι εκπτώσεις οι εισφορές θα υπολογίζονται προς 4% επί του ΚΦΑ.

2. Θα πρέπει να υπάρξουν παραδείγματα εφάπαξ βοηθημάτων με το νέο τρόπο υπολογισμού, ώστε ο κάθε δικηγόρος να μπορεί να γνωρίζει, τι αναμένει από τις εισφορές του.

3. Θα πρέπει να υπάρξει καλύτερη τεκμηρίωση γιατί με τις νέες εισφορές του Ν.4387/2016 ο Τομέας δεν κρίνεται βιώσιμος, ενώ συμβαίνει το αντίθετο με τις παλαιές εισφορές. Ακόμα όμως και με το παλαιό σύστημα, κατά την ίδια αναλογιστική μελέτη, ο Τομέας καταλήγει σε πλεονασματικό αποτέλεσμα εις βάρος όμως των νέων ασφαλισμένων και των μεγάλων εισφορών που αυτοί καλούνται να καταβάλλουν.

Ε. Νομοθετικό πλαίσιο μετατροπής του ΤΠΔΑ σε ΝΠΙΔ προαιρετικής ασφάλισης
Η διάταξη του άρθρου 6 παρ.20 του Ν.3029/2003 ως ισχύει:
«20."Οι αυτοτελείς κλάδοι ή Τομείς Πρόνοιας που χορηγούν εφάπαξ βοηθήματα, για τα οποία καταβάλλονται εισφορές μόνο από τους εργαζόμενους, δύνανται να μετατρέπονται σε Ν.Π.Ι.Δ. με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, μετά από αίτηση που υποβάλει προς αυτούς το Διοικητικό Συμβούλιο κάθε Ταμείου."
 *** Το πρώτο εδάφιο της παρ.20 αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 138 παρ.8     Ν.3655/2008,ΦΕΚ Α 58/3.4.2008.
"Κατά την ανωτέρω μετατροπή, η ακίνητη περιουσία των υφιστάμενων ασφαλιστικών ταμείων περιέρχεται αυτοδίκαια στο νέο Ν.Π.Ι.Δ. χωρίς την καταβολή φόρου μεταβίβασης ή τέλους ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου, Ο.Τ.Α. ή άλλου προσώπου."
*** Το άνω εντός " " εδάφιο προστέθηκε με την παρ.6 άρθρ.35 Ν.3220/2004,     ΦΕΚ Α 15/28.1.2004.
   Με την ίδια κοινή απόφαση εγκρίνεται και το καταστατικό του Ν.Π.Ι.Δ.
   Τ α εν λόγω ταμεία με αποφάσεις των Διοικητικών τους Συμβουλίων, ύστερα από αναλογιστική μελέτη η οποία και υποβάλλεται προς έγκριση στους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, καθορίζουν το ύψος των παρεχόμενων εφάπαξ βοηθημάτων για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους τους, διασφαλίζοντας την αναλογιστική ισορροπία κάθε ταμείου.
"Για τη μετατροπή των Ταμείων, πλην των αναφερόμενων στα ανωτέρω εδάφια προϋποθέσεων, απαιτείται και γνώμη των Διοικητικών Συμβουλίων των οικείων συνδικαλιστικών οργανώσεων των ασφαλισμένων τους.
 "Το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας των μετατρεπόμενων φορέων ή κλάδων αυτών περιέρχεται στα νέα Ταμεία, τα οποία θεωρούνται καθολικοί διάδοχοι, χωρίς την καταβολή φόρων, τελών ή δικαιωμάτων υπέρ του Δημοσίου, Ο.Τ.Α. ή άλλου προσώπου.
 Τυχόν εκκρεμείς δίκες με διάδικο τους μετατρεπόμενους ασφαλιστικούς φορείς συνεχίζονται στο όνομα των νέων Ταμείων χωρίς διακοπή.

 Για τη μεταβίβαση της κυριότητας των ακινήτων εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από τον Υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, η οποία μεταγράφεται ατελώς στα οικεία βιβλία του Υποθηκοφυλακείου ή στα κτηματικά βιβλία."
 Το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας των μετατρεπόμενων φορέων περιέρχεται στα νέα Ταμεία τα οποία θεωρούνται καθολικοί διάδοχοι. Τυχόν εκκρεμείς δίκες με διάδικο τους μετατρεπόμενους ασφαλιστικούς φορείς συνεχίζονται στο όνομα των νέων Ταμείων χωρίς διακοπή.
Το εφάπαξ βοήθημα των Ταμείων αυτών, καθώς και οι όροι χρηματοδότησης δύνανται να ανακαθορίζονται με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, μετά από πρόταση των οργάνων διοίκησης των νέων Ταμείων και σύνταξη αναλογιστικής μελέτης, που υποβάλλεται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και εγκρίνεται με την ίδια απόφαση. Αναλογιστικές μελέτες εκπονούνται υποχρεωτικά από τα νέα Ταμεία κάθε δύο (2) χρόνια για τη διαπίστωση της οικονομικής τους πορείας και υποβάλλονται για έγκριση στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά από γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής.
Εφόσον τα μετατρεπόμενα Ταμεία λειτουργήσουν με τη μορφή επαγγελματικών Ταμείων, θα ισχύουν γι` αυτά τα άρθρα 7 και 8 του ίδιου νόμου.".
Με βάση τη διάταξη αυτή οι Τομείς Προνοίας Δικηγόρων Θεσσαλονίκης και Πειραιά μετατράπηκαν σε Ταμεία Αλληλοβοηθείας προαιρετικής ασφάλισης με τις ΚΥΑ Φ. 30223/20993/923 (ΦΕΚ Β΄ 2009/29.09.2008) και Φ.30223/23257/1024     (ΦΕΚ Β΄ 2009/29.09.2008) αντίστοιχα. Με τις άνω ΚΥΑ εγκρίθηκαν και τα καταστατικά των Νέων Φορέων.

ΣΤ. Συμπεράσματα
Θεωρούμε, πως μετά από μελέτη, ενημέρωση του συνόλου των μελών και εξέταση όλων των ενδεχομένων, μπορεί να ζητηθεί η μετατροπή του Τομέα Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών του ΕΤΕΑΕΠ σε ΝΠΙΔ (Ταμείο Αλληλοβοηθείας) προαιρετικής ασφαλίσεως.
Η υποβληθείσα αναλογιστική μελέτη, με βάση τις άνω ελλείψεις της, δεν απαντά, μεταξύ άλλων, έστω κατά προσέγγιση, στα τρία βασικά ερωτήματα των ασφαλισμένων δικηγόρων του ΔΣΑ, σε σχέση με την δημιουργία του επαγγελματικού ταμείου:
α) Το ποσό του προσδοκώμενου εφάπαξ, εάν εφαρμοστεί ο ν.4387/2016, μέσω του ΕΤΕΑΕΠ, αναλόγως των ετών υπηρεσίας και των καταβληθεισών εισφορών εκάστου ασφαλισμένου, της περιουσίας του Ταμείου κτλ, αναφέροντας και συγκεκριμένα παραδείγματα.
β) Πλήρη αποτίμηση της περιουσίας του κλάδου εφάπαξ του τέως ΤΠΔΑ, ο οποίος έχει λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια στο νυν ΕΤΕΑΕΠ, για να υπολογιστεί η «προίκα» του νέου ταμείου και συνακόλουθα υπολογισμός του ποσού που θα επιστραφεί στον κάθε ασφαλισμένο δικηγόρο του ΔΣΑ, που δεν θα επιλέξει την συνέχιση της ασφαλίσεώς του στο νέο επαγγελματικό ταμείο, αναλόγως των ετών υπηρεσίας του και των καταβληθεισών εισφορών αυτού.
γ) Το ποσό του προσδοκώμενου εφάπαξ μέσω του νέου ταμείου, εφαρμόζοντας το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης, με ατομική μερίδα ασφαλισμένου, για όποιον είτε επιλέξει την συνέχιση της ασφαλίσεώς του σε αυτό, συνυπολογιζομένων των εισφορών που ήδη έχει καταβάλει και του αναλογούν, είτε ξεκινήσει την ασφάλισή του σε αυτό, ενδεχομένως με την δημιουργία ασφαλιστικών κλάσεων, αναλόγως με τις καταβαλλόμενες εισφορές, ώστε να δημιουργηθεί κίνητρο ασφάλισης και συμμετοχής των δικηγόρων του ΔΣΑ στο νέο ταμείο.
Για λόγους σκοπιμότητας και προκειμένου να προχωρήσει ταχέως η διαδικασία, εφόσον η υπάρχουσα αναλογιστική μελέτη, παρόλες τις άνω ελλείψεις της, γίνει δεκτή από το Υπουργείο, κατά την γνώμη μας, πρέπει ακόμα κι έτσι να προχωρήσει ο ΔΣΑ στην δημιουργία του νέου Ταμείου και στην απόσχιση του κλάδου εφάπαξ του τέως ΤΠΔΑ από το ΕΤΕΑΕΠ. Τούτο διότι, είναι σαφές, ότι με την εφαρμογή του ν.4387/2016, και με το διανεμητικό σύστημα που επί της ουσίας καθιερώνει, η υποχρεωτική επιβάρυνση του 4% επί των εισοδημάτων των δικηγόρων του ΔΣΑ, καθίσταται ιδιαιτέρως επαχθής, σε σχέση πάντα με το προσδοκώμενο εφάπαξ, ενώ ήδη έχει εφαρμοστεί επί ένα έτος, δημιουργώντας υπέρμετρη επιβάρυνση στα μέλη του ΔΣΑ, σε σχέση με τους δικηγόρους όλων των λοιπών δικηγορικών συλλόγων.
Σε κάθε περίπτωση όμως, πρέπει να υπάρξει απάντηση εν συνεχεία στα άνω ερωτήματα, ώστε να καταστεί εφικτή η δημιουργία του εν λόγω Ταμείου, κατοχυρώνοντας και τα δικαιώματα των δικηγόρων του ΔΣΑ και την βιωσιμότητα αυτού. Το ΔΣ του ΔΣΑ θα πρέπει να συστήσει ειδική επιτροπή από συναδέλφους με ειδίκευση στην Κοινωνική Ασφάλιση που θα συνδράμουν στη νομική τεκμηρίωση και υλοποίηση της Πρότασης.
Σημ: Η παρούσα αποτελεί μια πρώτη προσφορά στο δημόσιο διάλογο του Δικηγορικού Σώματος και στη δέσμευσή μας για μετατροπή του ΤΠΔΑ σε ΝΠΙΔ.




Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανακοίνωση - Διαμαρτυρία Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων για την εξαίρεση των εμμίσθων του δημοσίου από τις μισθολογικές προαγωγές

ΣτΕ 1096/2023: Δεκτή αίτησης ακύρωσης Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων κατά του Υπουργείου Εργασίας και του ΕΦΚΑ

Συνάντηση Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων με το Διοικητή του e-ΕΦΚΑ κ. Αλέξανδρο Βαρβέρη